I januar 2025 vil VisitBritain, Storbritannias nasjonale turistbyrå, lansere en spennende turismekampanje på skjerm kalt Starring GREAT Britain.
Dette initiativet inviterer reisende til å utforske Storbritannias berømte innspillingssteder og nyte opplevelser inspirert av elskede filmer og TV-serier.
Kampanjen er en feiring av Storbritannias kulturarv sett gjennom filmens linse.
Målet er å vise frem de mangfoldige landskapene og historiske stedene som har fanget fantasien til publikum over hele verden.
«Film- og TV-turisme handler ikke bare om å nyte en destinasjon», forklarer Patricia Yates, administrerende direktør i VisitBritain, i en pressemelding.
«Men [it is] opplever også magien som kino og historiefortelling bringer til disse stedene», legger hun til.
Byrået inviterte mediepartnere til å prøve skjermturismekampanjens tilbud i september 2024.
Den voksende trenden med skjermturisme
Filmturisme, eller «set-jetting», har blitt stadig mer populært når fans oppsøker steder de har sett i sine favorittfilmer og TV-serier.
Dette fenomenet genererer hundrevis av millioner av pund årlig, ifølge British Film Institute.
VisitBritains undersøkelser viser den samme økte interessen, med ni av ti som besøker film- og TV-lokasjoner over hele Storbritannia.
Undersøkelser viser at 91 prosent av potensielle besøkende fra 20 utenlandske markeder er ivrige etter å besøke film- og TV-innslag i Storbritannia.
«Ni av ti besøkende til Storbritannia er opptatt av å utforske film- og TV-lokasjoner», forteller Yates.
I tillegg tilskriver hun populariteten til Storbritannias økende skjermturisme fremveksten av strømmeplattformer som er tilgjengelige for millioner av mennesker over hele verden.
«Veksten deres har gjort det mer universelt», sier Yaates til Euronews Travel.
En reise gjennom Storbritannias mest populære steder for filmturisme
Storbritannia har lenge vært et bakteppe for storfilmer og TV-serier, og byr på alt fra gamle slott til moderne bylandskap.
Ved å promotere disse og andre steder håper VisitBritain å lokke reisende til å utforske de virkelige omgivelsene i favorittfilmene sine.
Starring GREAT Britain-kampanjen fremhever flere destinasjoner der besøkende kan gå i fotsporene til favorittkarakterene sine.
Storbritannias filmlocations gir besøkende uforglemmelige opplevelser, samtidig som de får en dypere forståelse for Storbritannias rolle i den globale filmhistorien.
De tilbyr mer enn sightseeing, men også muligheter for besøkende til å fordype seg i Storbritannias filmverden.
Bad
Bath er kjent for sin georgianske arkitektur, og var et fremtredende innspillingssted for Netflix’ hitserie Bridgerton.
Fans kan besøke Royal Crescent og oppleve arrangementer med regenttema som tar dem tilbake til en tid med overdådige baller og high society.
Gjestene kan ikle seg tidstypiske kostymer og oppleve elegante dansearrangementer som tatt rett ut av forestillingen.
Oxford og Birmingham
Fjorårets Wonka-film med Timothée Chalamet i hovedrollen ble spilt inn i Oxfords prestisjefylte colleges og historiske landemerker.
De som elsker en sjokoladefabrikkopplevelse, kan ta en togtur nordover i Birmingham, der den berømte Cadbury-fabrikken ligger.
Alnwick Castle, Northumberland
Dette slottet er kjent for sin rolle som Galtvort skole for hekseri og trolldom i Harry Potter-serien.
Dette historiske stedet tilbyr tryllestavproduksjon, kosteskafttrening og magiske omvisninger, noe som gjør det til et must for trollmannsentusiaster.
Manchester
Marvel-fans vil kanskje kjenne igjen byens urbane gater fra Marvels Captain America: The First Avenger, der den erstattet New York City.
Black Country Living Museum, Birmingham
Dette friluftsmuseet har en sentral rolle i Netflix’ krimserie Peaky Blinders.
Besøkende kan fordype seg i den dystre industrielle epoken som skildres i serien.
Strender i Wales
De som elsker middelalderfantasi, kan ta turen til de barske strendene i Nord-Wales.
Dette var bakteppet for strendene i HBO-serien House of the Dragon, forløperen til Game of Thrones.
Skjermturisme støtter lokalsamfunn
Kampanjen har som mål å spre turismefordelene over hele Storbritannia, også til mindre kjente reisemål.
Ved å trekke besøkende utenfor Storbritannias storbyer støtter Starring GREAT Britain-kampanjen det lokale næringslivet og skaper muligheter for kulturutveksling.
Yates forklarer at reisende i dag søker autentiske opplevelser, noe som hjelper lokalsamfunn og små bedrifter.
Administrerende direktør i VisitBritain sa: «Kafeer, restauranter og puber er i stand til å holde åpent fordi de tiltrekker seg besøkende turister.»
Til tross for Storbritannias enorme utvalg av attraksjoner, fremhevet Yates øyas kompakte størrelse og effektive tognettverk.
Dette gjør det enkelt for internasjonale reisende å utforske attraksjoner over hele landet, fra byer til kystlinjer.
VisitBritains kampanje er også i tråd med regenerativ turisme, som sikrer at lokalsamfunnene trives når besøkende får autentiske opplevelser.
Yates sier at Storbritannias rike historie og tidløse reisemål gjør landet til en favoritt for filmskapere.
VisitBritain samarbeider med store studioer og British Film Commission, og fortsetter å tiltrekke seg produksjoner,
Dette sikrer at landets ikoniske landemerker og landskap vil vises på skjermene i årene som kommer.
Nesten 39 millioner mennesker besøkte Storbritannia i 2024, et tall som forventes å øke etter hvert som turismen kommer seg etter pandemien.
Denne oppgangen har hovedsakelig vært drevet av amerikanske og tilbakevendende asiatiske markeder.
Tar ledelsen i 2025
Med kampanjen Starring GREAT Britain tilbyr VisitBritain mer enn en ferie.
Kampanjen for skjermturisme gjør det mulig for reisende å tre inn i favoritthistoriene sine og bli stjerner i sitt eget filmeventyr.
Storbritannias mest populære innspillingssteder står klare til å ta imot filmentusiaster, TV-fans og alle som er ute etter en unik reiseopplevelse.
Etter hvert som Storbritannia fortsetter å være på kino, forventer ekspertene at byrået vil fremheve dette i flere fremtidige prosjekter.