Overhusets komité kaller det «urettferdig» å heve kravet til minsteinntekt for familievisum

| april 11, 2024
Overhusets komité mener det er urettferdig å heve kravet til minsteinntekt for familievisum

House of Lords Secondary Legislation Scrutiny Committee stilte spørsmål ved rettferdigheten i å heve kravet til minsteinntekt for å få ektefelle eller partner til Storbritannia.

Den britiske regjeringen vil heve MIR for familierelaterte visum fra £ 18 600 til £ 29 000 innen 11. april.

Denne vil økes til 38 700 pund innen begynnelsen av 2025, det samme beløpet som lønnsgrensen for faglærte.

I sin pressemelding om den 20. rapporten for 2023-24 sa kontrollkomiteen at MIR ville ramme lavinntektsområder på en urettferdig måte.

Komiteen illustrerte hvordan det nye minsteinntektskravet påvirker ulike områder.

I North East vil MIR på 29 000 pund ligge rett under gjennomsnittslønnen. Den vil ligge godt over inntekten hvis den øker til 38 700 pund i 2025.

På den annen side ligger MIR under gjennomsnittsinntekten i London, og vil sannsynligvis fortsette å gjøre det.

Komiteen understreket: «Dette betyr at det er mye mer sannsynlig at en person som bor i London har rett til å ta med seg partneren sin til Storbritannia enn en person som bor i nordøst.»

Ulike hensiktsmessige krav til minsteinntekt

Komiteen anerkjenner at endringene i utlendingslovgivningen tar sikte på å redusere nettomigrasjonen.

Lord Thomas of Cwmgiedd, som er medlem av Secondary Legislation Scrutiny Committee, sa at MIR-økningen også er «ment å sikre at migranter kan betale for seg».

«Og det ser ikke ut til å gjenspeiles i måten politikken har blitt implementert på», erklærte han.

Komiteen mottok også innspill som uttrykte bekymring for om MIR var rettferdig.

Kvinner fra etniske minoriteter, kvinner med nedsatt funksjonsevne og kvinner i visse regioner har høyere risiko for lavinntekt og vil bli mer påvirket av endringene.

Årsaken er at disse gruppene oftere har lavere inntekt, og at det vil være vanskeligere for dem å ta med seg en partner eller ektefelle til Storbritannia.

Kontrollkomiteen noterte seg at regjeringen kan komme med ulike hensiktsmessige minstekrav til inntekt.

Innenriksdepartementet mangler fortsatt konsekvensanalyser av forslagene, blant annet når det gjelder likestillingsspørsmål.

Lord Thomas understreket behovet for en omfattende evaluering av det nye regelverket for å forstå de fulle konsekvensene av det.

Komiteen uttrykte bekymring for at mangelen på en slik vurdering viser at Home Office ikke har forstått konsekvensene av de nye retningslinjene.

Innenriksdepartementet står fast på å heve MIR for familievisum

Å heve MIR er i tråd med det bredere målet om å skape et land med en økonomi med «høy produktivitet, høy lønn og høy kompetanse».

Home Office mener også at en høyere MIR for familievisum er nødvendig for å sikre økonomisk støtte til innvandrerfamilier i Storbritannia.

MIR-grensen på 18 600 pund for familierelaterte visum har vært den samme i over ti år. Den inntekten en familie trenger for å være selvforsørget og ikke avhengig av offentlige midler, har endret seg.

I sitt faktaark understreker Home Office at familier fortsatt kan oppfylle den økte MIR-kravet på andre måter. Sparing kan telle med i beregningen av MIR sammen med lavere inntekt eller alene.

Det vil heller ikke lenger være et eget underordnet element til MIR. Dette sikrer at britiske statsborgere behandles på lik linje med faglærte arbeidsinnvandrere, uavhengig av sponsede barn.

I tillegg vil det høyere minsteinntektskravet kun gjelde for nye søknader og ikke med tilbakevirkende kraft.

Søknader som er sendt inn før regelendringen, vil bli vurdert basert på MIR på det tidspunktet.

Storbritannias regler for familieinnvandring åpner også for unntakstilfeller der et avslag vil føre til urimelig harde konsekvenser for søkeren eller familien.

Andre endringer for å redusere nettomigrasjonen drastisk

Å heve kravet til minsteinntekt for familievisum er en del av Home Office’s betydelige endringer i innvandringsreglene som ble kunngjort i desember 2023.

Målet med endringene er å hindre rundt 300 000 mennesker i å komme til Storbritannia.

Fra og med 4. april har regjeringen økt den generelle lønnsgrensen for faglærte til 38 700 pund.

Shortage Occupation List (SOL) er erstattet med Immigration Salary List (ISL).

ISL tilbyr 20 prosent rabatt på lønnsgrensen for jobbene på listen.

De diskonterte lønnsgrensene i ISL blir høyere på grunn av den økte minstelønnsgrensen for faglærte.

Helse- og omsorgsarbeidere og ansatte på den nasjonale lønnstabellen er unntatt fra denne økningen.

Fra 11. mars kan imidlertid helse- og omsorgsarbeidere ikke lenger ta med seg familiemedlemmer til Storbritannia.

Omsorgsfirmaer som ønsker å sponse innvandrere for å jobbe i Storbritannia, må også registrere seg hos Care Quality Commission (CQC).

Fra og med februar har den britiske regjeringen også hevet helsetillegget for migranter.

Ved inngangen til 2024 er det bare utvalgte studentvisuminnehavere som kan ta med seg familien til Storbritannia. De får heller ikke lov til å bytte til arbeidsvisum før de er ferdige med kurset.

Migration Advisory Committee (MAC) gjennomgår for tiden også Graduate-visumet for å sikre at det ikke misbrukes.