FNs verdensturismeorganisasjon (UNWTO) anslår at den internasjonale turismen vil være tilbake på samme nivå som før pandemien i 2024.
Ifølge årets første UNWTO World Tourism Barometer ble det anslått 1,3 milliarder internasjonale ankomster i 2023.
Dette gir en internasjonal turisme i 2023 på 88 prosent av nivået før pandemien, eller året 2019.
Den økende oppgangen på de asiatiske markedene og destinasjonene forventes å bidra til den totale oppgangen innen utgangen av 2024.
En full gjenoppretting av turismen vil også være avhengig av at den gjenværende oppdemmede etterspørselen frigjøres og at flyforbindelsene utvides.
«De siste UNWTO-tallene understreker turismens robusthet og raske bedring, og det forventes at tallene fra før pandemien vil være nådd innen utgangen av 2024», sier UNWTOs generalsekretær Zurab Pololikashvili i en pressemelding.
Han la til: «Oppgangen har allerede en betydelig innvirkning på økonomi, arbeidsplasser, vekst og muligheter for lokalsamfunn over hele verden.»
«Disse tallene minner oss også om hvor viktig det er å fremme bærekraft og inkludering i reiselivsutviklingen», sier Pololikashvili.
Europa er den mest besøkte regionen i 2023
Det siste UNWTO World Tourism Barometer viste at Europa er verdens mest besøkte region.
Den internasjonale turismen i Europa nådde 94 prosent av 2019-nivået. Dette skyldes hovedsakelig etterspørsel innad i regionen og reiser fra USA.
I fjor ble Europa, nærmere bestemt London, det mest populære reisemålet blant amerikanske reisende.
I 2023 viste UNTWOs data at Midtøsten var den eneste regionen som hadde passert nivået før pandemien. Ankomstene økte med 22 prosent fra 2019.
Samtidig hadde Afrika 96 prosent av de besøkende før pandemien, mens Nord- og Sør-Amerika nådde 90 prosent.
Asia og Stillehavsregionen nådde bare 65 prosent av 2019-nivået etter gjenåpningen av flere destinasjoner.
Utvinningsgraden i Asia og Stillehavsregionen er imidlertid blandet. Sør-Asia ligger allerede på 87 prosent, mens Nordøst-Asia ligger på 55 prosent.
På den annen side har underregionene Sør-Middelhavsområdet i Europa, Karibia, Mellom-Amerika og Nord-Afrika allerede passert nivåene fra før pandemien.
Internasjonal turismes økonomiske innvirkning
I 2023 hadde verdensøkonomien inntekter fra internasjonal turisme på 1,4 billioner USD. Dette er omtrent 93 prosent av de globale destinasjonenes samlede inntekter i 2019.
Samtidig utgjorde inntektene fra den totale eksporten fra turisme, inkludert passasjertransport, 1,6 billioner USD i 2023. Dette tilsvarer 95 prosent av turismeeksporten i året før pandemien.
De første estimatene av det økonomiske bidraget gjennom turismens direkte bruttonasjonalprodukt (TDGDP) tyder på 3,3 billioner USD i 2023. Dette tilsvarer om lag tre prosent av verdens BNP.
Dette viser en oppgang i TDGDP til nivået før pandemien, drevet av robust innenlandsk og internasjonal turisme.
I tillegg kan den forbedrede økonomiske tilstanden også observeres i den positive utviklingen i ulike bransjeindikatorer.
I 2023 økte turismeinntektene betydelig mange steder, og noen steder oversteg veksten i antall besøkende.
Etterspørselen i de store utreisemarkedene var også høy, og oversteg nivåene fra 2019.
Ifølge UNWTOs Tourism Recovery Tracker er den pågående oppgangen tydelig i viktige indikatorer for bransjen.
Både den internasjonale flykapasiteten og passasjeretterspørselen har steget til omtrent 90 prosent av nivået før pandemien frem til oktober 2023.
Dette er basert på data fra International Air Transport Association (IATA).
Samtidig nådde det globale overnattingsbelegget 65 prosent i november. Dette er en økning fra 62 prosent i samme måned året før.
Estimatet er basert på data fra STR, et selskap som tilbyr benchmarking, analyser og innsikt for den globale hotellbransjen.
Internasjonal turisme i 2024
Internasjonal turisme forventes å være tilbake på samme nivå som før pandemien i 2024. UNWTO anslår en vekst på to prosent fra 2019.
Veksten vil imidlertid fortsatt avhenge av turismens oppsving i Asia og av økonomiske og geopolitiske risikoer.
Fra 2023 vil Europa, Nord- og Sør-Amerika og Midtøsten fortsette å drive turiststrømmene og forbruket på verdensbasis.
Europa forventes å spille en viktig rolle for den internasjonale turismen også i 2024.
Utvidelsen av Schengen-området med Bulgaria og Romania og de kommende olympiske lekene i Paris i Frankrike vil bidra til økt turisme i Europa.
Kinas forbedrede visumpolitikk, som åpner landet for flere turister og bedrifter, vil også bidra til å øke turismen i Asia.
Visum- og reiseforenklingstiltak vil også fremme reiser til og rundt Midtøsten og Afrika med Gulfblokken.
Gulf Cooperation Council (GCC) er i ferd med å lansere et felles turistvisum, i likhet med Schengen-visumet, for å legge til rette for sømløse reiseopplevelser.
Det store reiselivet fra USA, som understøttes av en sterk amerikansk valuta, vil fortsette å være gunstig for destinasjoner i og utenfor Nord- og Sør-Amerika.
Økonomiske og geopolitiske utfordringer som inflasjon, høye renter, drivstoffpriser og handelsforstyrrelser vil påvirke transport- og overnattingskostnadene i år.
Slik situasjonen er nå, vil turistene trolig prioritere valuta for pengene og velge reisemål som ligger nærmere der de bor.
Betydningen av bærekraftig praksis og tilpasningsdyktighet forventes også å øke når det gjelder å påvirke forbrukernes valg.