Det britiske parlamentets justis- og innenrikskomité, som utreder elektroniske grensesystemer, ble oppfordret til å stanse lanseringen av Electronic Travel Authorization (ETA).
Monique Hawkins fra The3Million oppfordret regjeringen til i stedet å fokusere på å overføre fysiske immigrasjonsstatuser til digitale immigrasjonsregistre eller eVisas.
«Jeg synes virkelig at [the ETA launch] bør settes på pause», sier hun.
Hawkins la til at det må legges stor vekt på å løse de tekniske problemene i utlendingsdatabasen.
The3Million er en ideell organisasjon som representerer borgere fra EU, EØS og Sveits som er bosatt i Storbritannia, og som kjemper for rettighetene deres.
Innenriksdepartementet er i ferd med å overføre fysiske visumdokumenter til eVisas.
Fra og med 1. januar 2025 vil de kun utstede eVisa og ikke lenger utstede fysiske visumregistreringer av innvandringsstatus.
Fysiske innvandringsstatuser inkluderer biometriske oppholdskort (BRC), biometriske oppholdstillatelser (BRP) og passvignetter og klistremerker.
Disse innvandringsstatusene beviser en ikke-britisk persons rett til å reise inn i, bo eller arbeide i Storbritannia.
Hawkins bemerket at Australia brukte flere år på å implementere sitt eget system for reisetillatelser før de innførte digitale registre for innbyggerne.
Storbritannia håndhever ETA samtidig som de prøver å konvertere ytterligere to millioner mennesker til «en digital status som har vist seg å være problematisk.»
Hvordan sikkerhetsproblemer i eVisadatabasen kan påvirke ETA-lanseringen
Det nye britiske ETA-systemet er et automatisert system for forhåndsgodkjente reisetillatelser for borgere uten visum.
Personer med immigrasjonsstatus i Storbritannia er unntatt fra ETA-kravet, på samme måte som britiske og irske passinnehavere.
I henhold til det nye systemet må flyselskapene kontrollere de reisendes gyldige tillatelser ved hjelp av Storbritannias API-system (Advanced Passenger Information).
Hvis API-et varsler transportørene om at det ikke finnes noen oversikt over de reisendes forventede ankomsttidspunkt, må transportørene manuelt verifisere de reisendes tillatelser.
Dette innebærer å sjekke om de reisende har gyldig visum eller er fritatt fra å fremvise ETA.
Transportører som transporterer reisende til Storbritannia uten gyldig tillatelse, kan bli ilagt høye bøter. De betaler også for returkostnadene for de reisende tilbake til utgangspunktet.
Britiske og irske statsborgere kan vise frem pass og identitetsdokumenter for å bevise ETA-fritak.
På den annen side kan det være vanskeligere for personer med britisk innvandringsstatus å bevise ETA-fritak på grunn av databasefeil, sier Hawkins.
Hvis flyselskapene ikke tillater dem å gå om bord på flyet til Storbritannia, kan disse ikke-britiske innbyggerne gå glipp av viktige forpliktelser, som for eksempel jobb.
Komplekst UKVI- eller eVisa-databasesystem
På møtet med justiskomiteen 12. mars 2024 illustrerte Hawkins hvor vanskelig det er å navigere i eVisa-systemet.
De som har eVisas, må logge seg inn på nettstedet til UK Visas and Immigration (UKVI) og be om en kode.
Deretter deler de koden med en tjenestemann, for eksempel en utleier, en potensiell arbeidsgiver eller en tjenestemann i UK Border Force.
Tjenestemannen må deretter logge seg på et annet nettsted eller en annen plattform og legge inn aksjekoden for å kontrollere at den er gyldig.
Denne prosessen i seg selv gjør det vanskelig for dem med eVisas å bevise sin innvandringsstatus og få fritak når ETA-lanseringen er i full gang.
Situasjonen blir enda mer problematisk når databasen ikke gjenkjenner dataene som personen har oppgitt.
Det har blitt rapportert at systemet viser brudd på registreringer og feil. En persons journal kan vise et annet bilde eller en blanding av riktige og uriktige data.
«Hvis du befinner deg i utlandet og ikke kan overbevise noen om at du har rett til å oppholde deg i Storbritannia, vil de ikke slippe deg om bord», sier Hawkins.
Hun foreslo at alle personer med britisk immigrasjonsstatus burde ha et reisebevis i stedet for systemet med delekoder.
Dette kan være et fysisk og originalt bevis på innvandringsstatus eller en digital representasjon, for eksempel en 2D-strekkode.
Hun la til at en døgnåpen støttelinje må være tilgjengelig for personer fra utlandet som nektes ombordstigning på grunn av feil i systemet når de skal bevise sin immigrasjonsstatus.
Det må også være en klar kompensasjonsstruktur for de reisendes problemer.
Retting av databasefeil før ETA-lansering
«Cybersikkerhet er et viktig tema i dag, så mange brukere av disse systemene har tillit til dem», sier Hawkins.
The Guardian rapporterte at over 76 000 personer var oppført med uriktige opplysninger i innenriksdepartementets immigrasjonsdatabase.
Home Office-databasen heter Person Centric Data Platform (PCDP) og inneholder data om 177 millioner personer.
Det er en del av innenriksdepartementets prosjekt for å digitalisere visum- og immigrasjonssystemene. Det har kostet departementet over 400 millioner pund siden 2014.
PCDP sporer en migrants historikk i Storbritannias immigrasjonssystemer, for eksempel visumsøknader og biometriske data.
Registrene blir matet inn i Atlas, et system i innenriksdepartementet som saksbehandlere og ansatte i grensestyrkene har tilgang til for å gjennomgå informasjon om migranter.
I tillegg bruker bedrifter og privatpersoner PCDP-data i ulike nettbaserte systemer for å dokumentere innvandringsstatus og rettigheter.
Som Hawkins beskrev, viste lekkede dokumenter at data var blandet eller slått sammen, og at biografiske og biometriske opplysninger var feilkoblet.
Databasefeilene hindret folk i å bevise at de hadde rett til å jobbe, leie bolig eller få tilgang til gratis NHSbehandling.
Regjeringskilder bekrefter at Information Commissioner’s Office undersøker mulige brudd på datasikkerheten.