Heathrow lufthavn, et av verdens travleste luftfartsknutepunkter, må belage seg på betydelige økonomiske tap de kommende årene.
De forventede tapene skyldes at Storbritannia har innført sin nye ordning med elektronisk reisetillatelse (ETA) for besøkende uten visum.
Ordningen er allerede innført for borgere fra Gulf Cooperation Council (GCC). Den skal nå utvides til å gjelde alle besøkende uten visum i 2025.
Det vil snart omfatte reisende fra USA, Canada og Europa som skal til Storbritannia.
Den nye ETA-ordningen i Storbritannia er utformet for å styrke sikkerheten ved grensene. Den gjør det mulig for myndighetene å forhåndsscreene reisende med lav risiko før de ankommer.
Alle reisende uten visum må imidlertid betale et søknadsgebyr på nettet og motta en ETA før de reiser til Storbritannia.
Det vil være nødvendig for alle korte reiser på opptil seks måneder, inkludert turisme, familiebesøk, tillatt forretningsvirksomhet og kortvarige studier.
ETA vil også være obligatorisk for alle borgere uten visum som reiser gjennom Storbritannia, uavhengig av om de skal gjennom grensekontroll eller ikke.
ETA-ordningen for Gulf-statsborgere har allerede påført Heathrow noen tap, og den omfattende utrullingen kan føre til enda større problemer for selskapets økonomi.
Hvordan den britiske ETA-ordningen påvirker Heathrow lufthavn
Storbritannias nye ETA-ordning vil påvirke et betydelig antall reisende, og krever et søknadsgebyr på 10 pund for å få autorisasjon på nettet før reisen.
Flyplasser og flybransjen har sagt at de støtter ordningens mål om å øke sikkerheten ved grensene.
Eksperter i flybransjen advarer imidlertid om at en slik avgift for transittpassasjerer kan redusere Heathrows passasjertall drastisk.
Heathrow er et sentralt transittknutepunkt for internasjonale flyvninger, med millioner av passasjerer som flyr gjennom flyplassen hvert år.
Flyplassen er svært avhengig av transittpassasjerer, som utgjør rundt 30 prosent av den totale trafikken.
Noen flyruter, spesielt langdistanseruter, er avhengige av disse reisende for å forbli lønnsomme.
Det nye ETA-kravet for transittpassasjerer kan imidlertid føre til at de reisende velger andre flyplasser som ikke har denne begrensningen.
Passasjerer, særlig de som bruker Heathrow som transittflyplass til andre destinasjoner, vil kanskje velge andre europeiske flyplasser.
Dette gjelder også Amsterdam Schiphol og Paris Charles de Gaulle, som ikke har lignende gebyrer eller krav om autorisasjon for reisende i transitt.
Som Thomas Woldbye, administrerende direktør i Heathrow, påpekte, setter ETA-kravet for transittpassasjerer «britiske flyplasser i en konkurransemessig ufordelaktig situasjon».
Heathrow lufthavns forventede tap som følge av ETA-ordningen
Flyplassen har allerede rapportert om en betydelig nedgang i antall passasjerer fra GCC-landene der ETA-ordningen har blitt implementert.
ETA ble opprinnelig lansert for qatarske statsborgere i november 2023.
Resten av GCC-landene – Bahrain, Kuwait, Oman, Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater (FAE) – fulgte etter i februar 2024.
Ifølge Heathrow reiste rundt 19 000 færre passasjerer fra Qatar i løpet av de første fire månedene etter ETA-utrullingen.
I august 2024, åtte måneder etter innføringen av ETA, opplevde Heathrow en nedgang på 90 000 passasjerer fra disse landene.
Når ETA-ordningen skal omfatte europeiske og amerikanske besøkende i 2025, frykter flyplassen at flere reisende vil unngå Heathrow helt og holdent.
Dette vil også påvirke store britiske flyselskaper som British Airways og Virgin Atlantic. Begge lever godt av transittflyvninger på flysiden over Europa.
Det vil også påvirke Star Alliance, som bruker Heathrow som flyplass for flyselskaper som Lufthansa, United, Air Canada og Singapore Airlines.
Dette tapet av passasjerer kan sette mangeårige flyruter i fare og redusere Heathrows generelle attraktivitet som internasjonalt knutepunkt.
Ifølge The Independents analyse kan verdens fjerde travleste flyplass miste opptil fire millioner passasjerer årlig som følge av ETA-ordningen.
Heathrow har gjentatte ganger uttrykt bekymring for at den drastiske nedgangen i passasjertallene kan skade flyplassen og den britiske økonomien.
The Independent anslår at nedgangen i antall passasjerer kan føre til et årlig tap på mellom 2,5 og 5 milliarder pund.
Dette omfatter ikke bare billettsalg, men også betydelige utgifter hos flyplassens forhandlere og restauranter, samt tapte inntekter for flyselskapene.
ETA kan hindre Heathrow Airports robuste resultater
Den bredere utrullingen av Storbritannias nye ETA-ordning truer også med å hindre Heathrows rekordvekst i år.
Flyplassens forventede tap kommer på et tidspunkt da den har prestert eksepsjonelt godt.
Heathrow lufthavn opplevde en betydelig økning i passasjertrafikken i juli 2024, og betjente nesten åtte millioner passasjerer.
Det tilsvarer en økning på 4,2 prosent i antall passasjerer sammenlignet med samme måned i fjor.
Denne veksten gjorde Heathrow til den travleste flyplassen i Europa i første halvdel av 2024.
Den overgikk store rivaler som Amsterdam Schiphol, Frankfurt og Paris Charles de Gaulle.
Heathrow satte også nye ukentlige rekorder, med over 1,8 millioner passasjerer som passerte gjennom flyplassen hver uke i tre uker på rad.
Heathrows administrerende direktør Woldbye sa at flyplassen er i rute til å nå et nytt «aldri før sett» mål om å betjene åtte millioner passasjerer i løpet av en måned.
Denne økningen i trafikken var delvis drevet av sterk etterspørsel etter internasjonale reiser i kjølvannet av covid-19-pandemien.
Med disse positive resultatene har Heathrow oppfordret myndighetene til å revurdere ETA-ordningen for transittpassasjerer.
Woldbye mener at myndighetene kan bidra til å opprettholde flyplassens momentum ved å unnta transittreisende fra ETA-kravet.
Dette vil gjøre det mulig for Heathrow å forbli konkurransedyktig på verdensbasis, noe som vil være til fordel for bransjen og den britiske økonomien.
Den britiske regjeringens holdning til ETA for transittreisende
Den tidligere konservative regjeringen insisterte på at det kunne utgjøre en stor sikkerhetsrisiko å unnta transittpassasjerer fra ETA-ordningen.
Det understrekes at ETA «stopper personer som kan bruke tilslutningsfly for å unngå å få tillatelse til å reise til Storbritannia.»
Storbritannias nye Labour-regjering har bekreftet at ETA-ordningen skal innføres i stor skala i 2025, noe som viser at den er opptatt av å styrke den nasjonale sikkerheten.
Heathrow og andre eksperter i flybransjen mener likevel at kostnadene ved denne politikken kan veie tyngre enn fordelene.
Dette er særlig tydelig når det gjelder de økonomiske konsekvensene for luftfartssektoren.
Heathrow fortsetter derfor å drive lobbyvirksomhet overfor myndighetene for å få et unntak for transittpassasjerer.
Dette er særlig tydelig når det gjelder de økonomiske konsekvensene for luftfartssektoren.
Heathrow fortsetter derfor å drive lobbyvirksomhet overfor myndighetene for å få et unntak for transittpassasjerer.