Storbritannias logistikkbransje har uttrykt bekymring for potensielle forsinkelser i innføringen av EUs nye inn- og utreisesystem (EES).
Logistics UK har advart om at forsinkelsene som følge av utrullingen av EES, kan føre til betydelige forstyrrelser i vareforsyningen mellom Storbritannia og EU.
Logistikkbransjens bransjeorganisasjon oppfordrer myndighetene til å handle raskt for å redusere risikoen som disse forsinkelsene utgjør.
Lanseringen av EES var opprinnelig planlagt til november 2024. EU bekreftet imidlertid utsettelsen, noe som ga bransjen en midlertidig lettelse.
Bransjen trenger imidlertid langsiktige løsninger for å forhindre forstyrrelser i forsyningskjeden når systemet settes i drift.
Hvordan forsinkelser i EES kan påvirke logistikk og handel
EES er det nye automatiserte systemet som registrerer inn- og utreise av borgere fra land utenfor EU og personer som er bosatt i Schengen-området.
Målet er å forbedre grensesikkerheten ved å samle inn biometriske data, som fingeravtrykk og ansiktsskanning, i stedet for å stemple passene.
Det gir imidlertid også grunn til bekymring for potensielle forsinkelser ved travle grenseoverganger, særlig i de innledende fasene av implementeringen.
Nichola Mallon, Head of Trade and Devolved Policy i Logistics UK, forklarte betydningen av saken i en pressemelding.
«Storbritannias forsyningskjede er avhengig av eksport og import av varer når det er behov for dem – forsinkelser kan ha en betydelig innvirkning på tilgjengeligheten av varer.»
Hun påpekte at Short Straits, den kritiske ruten i forsyningskjeden mellom Dover og Calais, er et viktig bindeledd for handelen mellom Storbritannia og EU.
Den håndterer over halvparten av alle varer som fraktes mellom Storbritannia og EU, noe som gjør den til en av de mest kritiske handelsrutene for både eksport og import.
De potensielle forsinkelsene som de nye biometriske kontrollene i EES kan føre til, kan skape flaskehalser, særlig i travle havner som Dover.
Enhver overbelastning, forstyrrelse og forsinkelse i innvandringskontrollen ved denne grensen vil ha en negativ innvirkning på Storbritannias eksport.
Med forsinkelser på opptil 14 timer kan dette i verste fall koste logistikkbedrifter, som allerede opererer med små marginer.
Ekstra kostnader på rundt 1 100 pund per lastebil vil uunngåelig bli veltet over på forbrukerne, noe som potensielt kan føre til høyere butikkpriser.
Dette er spesielt sannsynlig for ferskvarer og andre lett bedervelige varer. Disse varene leveres alltid «just in time», det vil si akkurat når de trengs.
Denne driftsmodellen, som har minimalt med rom for forsinkelser, utgjør en betydelig del av handelen gjennom Short Straits.
Kevin Green, direktør for policy i Logistics UK, understreket at forsinkelsene også kan «føre til mangel på varer, særlig i perioder med høy import».
Utsettelse av EES er en lettelse i en tid med fortsatt bekymring
Logistikkbransjen har hilst EUs utsettelse av lanseringen av EES velkommen, ettersom det gir sektoren et pusterom.
Eksperter advarer imidlertid om at hvis ikke forberedelsene blir betydelig bedre, kan konsekvensene av inn- og utreisesystemet likevel bli alvorlige når det tas i bruk.
Et av hovedproblemene er at systemet ikke er testet i live-miljøer i mange kritiske havner.
Noen rapporter sier at Dover ennå ikke har mottatt teknologien, og mange franske havner har ennå ikke testet den.
Mallon forklarte at implementeringen av systemet krever skikkelig testing og en app-basert løsning for å redusere presset ved grensen.
«Tilgjengeligheten av en app og forsikringer om at IT-systemet som ligger til grunn for EES er robust, er avgjørende for å sikre en smidig utrulling», sier hun.
Green advarte om at forsinkelsene også kunne avskrekke enkelte transportører fra EU fra å levere til Storbritannia.
De økte kostnadene kan føre til at de i stedet velger å samarbeide med forhandlere på det europeiske fastlandet.
British International Freight Association (BIFA) har også uttrykt bekymring for at EES vil forstyrre lastebilsjåførene.
De som ofte reiser mellom Storbritannia og EU, kan få problemer med å overholde EUs 90/180-dagersregel.
Etterlyser en samarbeidsløsning
Logistics UK har oppfordret den britiske regjeringen til å fremskynde det diplomatiske arbeidet med EU-kommisjonen for å sikre en smidig utrulling av EES.
Uten tydelig kommunikasjon og god planlegging vil risikoen for den britiske leverandørkjeden fortsatt være betydelig.
Mallon understreket behovet for samarbeid mellom den britiske regjeringen, EU-myndighetene og logistikksektoren.
«Samarbeid er nøkkelen til å sikre at EES implementeres på en måte som minimerer forstyrrelser i handelen», sier hun.
Storbritannia er svært avhengig av import fra EU, særlig i vintermånedene når etterspørselen etter ferskvarer er stor, så potensielle forsinkelser som følge av EES kan få omfattende konsekvenser.
Logistikkbransjen etterlyser klare retningslinjer og samarbeid for å sikre smidig handel, selv med nye grensekontroller på plass.