Den europeiske union (EU) har nok en gang utsatt iverksettelsen av sitt nye inn- og utreisesystem (EES) med en måned.
Ifølge en rapport publisert av The Independent er den nye lanseringsdatoen for EES satt til 10. november 2024.
Utsettelsen kan potensielt bli forlenget til 17. november for å sikre at alle EUs medlemsland er fullt forberedt på det nye systemet.
EU-kommisjonen har imidlertid ennå ikke bekreftet den nye lanseringsdatoen for EES.
Systemet var opprinnelig planlagt å starte opp i 2021, men har møtt flere tilbakeslag.
Inn- og utreisesystemet er en sentral del av EUs strategi for å styrke grensesikkerheten og effektivisere innvandringsprosedyrene.
Tredjelandsborgere, inkludert britiske reisende, må registrere biometriske data, for eksempel fingeravtrykk og ansiktsbilder.
Det erstatter den manuelle stemplingen av pass ved å bruke de reisendes biometriske data til å spore inn- og utreise fra Schengen-området.
EES-systemet har som mål å automatisere grensekontrollene, oppdage overskridelser og forbedre den generelle sikkerheten.
Årsaker til forsinkelsen av EES-lanseringen
Forsinkelsen i implementeringen av inn- og utreisesystemet skyldes flere faktorer.
En av de største bekymringene er hvorvidt alle EUs medlemsstater er klare til å gå over fra manuelle til digitale kontroller.
Den internasjonale lufttransportorganisasjonen (IATA) har advart om at mange regionale flyplasser i EU fortsatt ikke er klare for EES.
Dette skiftet krever betydelige oppgraderinger av infrastrukturen, blant annet installasjon av biometriske kiosker og opplæring av grensepersonalet.
Mange EU-land trenger fortsatt mer tid til å få på plass riktig infrastruktur og teknologi ved grenseovergangene sine.
En annen grunn er å unngå forstyrrelser i perioder med mange reisende, som for eksempel i oktoberferien i Storbritannia.
Doug Bannister, administrerende direktør i Dover havn, bemerket at «et element av forsiktighetstiltak» var en del av lanseringen av EES.
«De vil kunne redusere omfanget av registreringsintervensjoner hvis køen blir for stor,» sier han til The Independent.
Han la til: «Det kommer til å være tilgjengelig for alle innfallsportene til EU.»
Likevel har tekniske og driftsmessige utfordringer og hvordan det skal fungere, bidratt til forsinkelsen.
Bannister sa at de fortsatt «jobber med dette sammen med våre franske kolleger og EU-kolleger».
Innføring av en «avlastningsventil»
I forbindelse med utsettelsen av EES-oppskytingen vil systemet nå ha mulighet til å bruke en «avlastningsventil».
Mange mennesker ved overfylte grenseoverganger kan slippe biometrisk registrering ved første innreise til EU når inn- og utreisesystemet er i drift.
Noen EU-medlemsstater rapporterte at innvandringskontrollen av reisende kunne ta opptil fire ganger så lang tid under inn- og utreisesystemet.
«Avlastningsventilen» vil redusere forsinkelser og lange køer betydelig dersom grenseovergangene blir for overbelastet.
Dette vil være til stor hjelp for grenseoverganger mellom Storbritannia og EU med sidestilte kontroller, der EUs grensekontrollører utfører innvandringskontroller mens de reisende fortsatt befinner seg på britisk jord.
Disse grenseovergangene mellom Storbritannia og EU omfatter havnen i Dover, kanaltunnelen i Folkestone og St.
Disse grenseovergangene har også begrenset plass til mer infrastruktur for EES-kontroller sammenlignet med flyplasser.
Systemet ble opprinnelig utviklet før brexit-avstemningen, med utgangspunkt i «light touch»-kontroller for britiske statsborgere.
Britiske reisende står imidlertid nå overfor strengere krav i henhold til EES etter brexit.
Den innledende effekten vil likevel bli drastisk redusert av avlastningsventilen, noe som vil lette etterspørselen etter innsamling av biometriske data.
I «unntakstilfeller som ennå ikke er definert», kan bare én av ti reisende levere biometriske data under lanseringen av EES.
I perioder med høy reiseaktivitet kan lokale immigrasjonsmyndigheter måtte avgjøre hvor mange reisende som skal registreres biometrisk.
Lansering av EES og overgangsperiode
Transportoperatører, inkludert fergeselskaper og flyselskaper, har uttrykt bekymring for hvordan inn- og utreisesystemet vil påvirke reisevirksomheten.
De har bedt om en trinnvis innføring av biometrisk datainnsamling og en periode for å teste systemets pålitelighet.
I tillegg krevde de en solid offentlig kommunikasjonskampanje for å informere de reisende om de nye kravene.
Fergeselskaper, flyplasser og andre transportknutepunkter er bekymret for potensielle flaskehalser og konsekvensene for reiseplanene.
Uten en gradvis implementering og tydelig kommunikasjon kan reisende oppleve forvirring og forsinkelser, særlig i travle sesonger.
Som svar har EU foreslått en overgangsperiode på 12 til 18 måneder, der biometriske data kan samles inn gradvis.
En trinnvis tilnærming vil styre passasjerflyten og gi reisende og grensemyndigheter mulighet til å tilpasse seg det nye systemet langsomt.
En britisk transportminister nevnte først en seks måneders myk lanseringsperiode etter at EES er satt i drift.
Dette vil hjelpe flyplasser og grenseoverganger med å teste og om nødvendig endre sine EES-forberedelser.
Bekymringer over lange køer og utilgjengelighet i appen
En av de største bekymringene rundt implementeringen av inn- og utreisesystemet er muligheten for lange køer ved grenseovergangene.
En komité i det britiske parlamentet advarte mot 14 timer lange forsinkelser og massive trafikkork ved aktivering av EES.
Reisebyråene har fått beskjed om at grenseforsinkelser kan vedvare i opptil ett år etter at EES er innført.
Dette skyldes hovedsakelig at de reisende bruker tid på å fullføre den første registreringen i EES før de møter en grensebetjent.
EU er også i ferd med å utvikle en mobilapp for EES som skal bidra til å redusere ventetiden ved at reisende kan registrere sine biometriske data på forhånd.
Det er imidlertid fortsatt ikke kjent om den vil være klar før den nye EES-lanseringsdatoen i november.
Til tross for appens potensial til å gjøre prosessen enklere, tar den ikke bilder eller registrerer fingeravtrykk, noe som begrenser effektiviteten.
Det har kommet krav om å utsette implementeringen av EES ytterligere til appen er fullt operativ.
Reisende forbereder seg på lanseringen av EES
Reisende, spesielt de fra Storbritannia, bør forberede seg på disse endringene i god tid.
Forberedelsene innebærer blant annet å forstå de nye kravene, for eksempel behovet for innsamling av biometriske data fra EES.
Det er også viktig for reisende å planlegge reisen med tanke på potensielle forsinkelser.
Hvis du setter av ekstra tid til grensepasseringene og er forberedt på den biometriske skanningen, vil du få en sømløs reise.
Reisende bør følge med på offisielle kunngjøringer for å holde seg informert om den siste utviklingen og tidslinjene.