EU utsetter lanseringen av EES igjen; planlegger en trinnvis utrulling

| oktober 11, 2024
EU utsetter lanseringen av EES igjen; planlegger en trinnvis utrulling
Bilde med tillatelse fra Vasyatka1, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

EUs nye inn- og utreisesystem (EES), som opprinnelig skulle lanseres 10. november, er blitt utsatt nok en gang.

Ylva Johansson, EU-kommissær for innenrikssaker, bekreftet at unionen ikke er forberedt på full implementering.

Hun sa til BBC: «Det er klart at vi ikke kommer til å være klare til 10. november.»

I stedet kunngjorde Johansson at EU ville vedta en trinnvis utrulling eller en stegvis tilnærming til innføringen.

Dette vil gi flere EU-land mulighet til å fullføre de nødvendige forberedelsene.

Johansson kunngjorde imidlertid ikke noen ny tidsplan for utrullingen av EES.

EES var opprinnelig planlagt lansert i 2022, men har blitt utsatt flere ganger på grunn av tekniske og logistiske utfordringer.

Årsaker til forsinkelser i inn- og utreisesystemet

Inn- og utreisesystemet er utviklet for å automatisere prosessen med å registrere inn- og utreise fra Schengen-området for reisende fra land utenfor EU.

I stedet for passstempel vil det nye systemet bruke biometriske data som fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning.

EES har som mål å styrke grensesikkerheten, redusere ulovlig innvandring og effektivisere overvåkingsprosessen for visumoverskridelser.

En talsperson for EU-kommisjonen avslørte nylig at EU ikke helt kan utelukke ytterligere forsinkelser i EES.

Dette skyldes først og fremst operasjonens kompleksitet og systemets stabilitet.

Det har imidlertid vist seg vanskeligere enn forventet å installere det nødvendige utstyret ved grenseovergangene.

Mange av EUs medlemsland har slitt med å oppfylle de teknologiske kravene til systemet.

Dette var spesielt utfordrende for grenseoverganger med stor trafikk og begrenset plass og infrastruktur.

Johansson forklarte at en forhastet lansering av systemet uten å sikre at det fungerer som det skal, kan føre til betydelige driftsforstyrrelser.

«Det er avgjørende at alle systemer fungerer som de skal for å unngå kaos ved grensene», sier Johansson.

Det siste EU ønsker, er at reisende skal oppleve lange forsinkelser på grunn av dårlig utført teknologi.

Bekymringer om infrastrukturens beredskap og kapasitet til å håndtere biometriske data har blitt tatt opp gjentatte ganger i månedene frem til november.

Fingeravtrykksskannere og ansiktsgjenkjenningsutstyr må fortsatt installeres ved mange viktige innreisepunkter, blant annet i Dover havn.

Mange flyplass- og havnetjenestemenn har også uttrykt bekymring for at det nye systemet ikke har blitt testet i reelle miljøer.

Frankrike, Tyskland og Nederland har skrevet til Europakommisjonen om disse bekymringene.

Disse tre nøkkellandene er vertskap for store flyplassknutepunkter i EU. De står for 40 prosent av innreisetrafikken til Schengen-området.

Hvis systemet ble implementert uten at disse problemene ble løst, kunne overbelastningen ved grensen føre til betydelige forsinkelser.

Trinnvis utrulling av EES: en tryggere tilnærming

EU utsetter lanseringen av EES igjen; planlegger en trinnvis utrulling
Bilde med tillatelse fra Glentamara, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

EU-ministrene skal diskutere beredskapsplanen for den europeiske sysselsettingsstrategi under et møte i Luxembourg.

Et alternativ for den trinnvise tilnærmingen til systemet er at noen land og grenseoverganger som er klare, tar systemet i bruk først.

Andre land vil ta systemet i bruk senere, etter hvert som de er ferdige med forberedelsene til det nye systemet.

Land med mer avansert grenseinfrastruktur, som Frankrike og Tyskland, kan bli blant de første til å innføre systemet.

Mindre regionale flyplasser kan følge etter når de har installert den nødvendige teknologien.

Denne trinnvise tilnærmingen vil gjøre det mulig for EU å identifisere og løse eventuelle problemer før systemet er fullt operativt.

Johansson understreket at denne tilnærmingen er en «praktisk løsning» og vil gi en smidigere overgang.

«Vi trenger en praktisk løsning som fungerer for alle, og denne gradvise tilnærmingen gir oss fleksibilitet til å ta opp problemer etter hvert som de oppstår», sier hun.

Ved å spre utrullingen håper EU å unngå å overvelde grenseovergangene med nye prosedyrer.

EU-landene vil også få mer tid til å lære opp personalet, teste biometriske systemer og foreta justeringer basert på resultatene i den virkelige verden.

Denne trinnvise veiledningen kan bidra til å redusere køer og forvirring ved travle grenseoverganger, særlig i den innledende lanseringsfasen.

Et annet alternativ er en avlastningsventil som gjør det mulig for EUs grensevakter å avbryte biometriske kontroller når køene blir uhåndterlige.

Et annet alternativ er å endre EU-lovene slik at reisende kan registrere biometriske data utenfor grensen og på forhånd.

Dette kan gjøres via en mobilapp eller på sikre steder utenfor havnene eller flyplassene.

EES’ innvirkning på grensepasseringer og reisende

EU utsetter lanseringen av EES igjen; planlegger en trinnvis utrulling
Bildet er gjengitt med tillatelse fra Peggy und Marco Lachmann-Anke via Pixabay

For reisende forventes det at innreisesystemet vil forenkle innreiseprosedyrene over tid.

Det nye systemet forventes imidlertid å føre til forsinkelser i startfasen, spesielt i rushtiden.

Dette skyldes at det er komplisert å sette opp ny infrastruktur, bruke biometrisk teknologi og lære opp personalet som skal hjelpe de reisende.

De forventede forsinkelsene som følge av inn- og utreisesystemet er et stort problem, særlig ved travle grenseoverganger som Dover havn i Storbritannia.

Havnen er en hovedpassasje mellom Storbritannia og EU, der millioner av kjøretøyer og passasjerer passerer daglig.

Myndighetene i Dover har advart om at ventetiden kan øke betraktelig – i verste fall 14 timer – når inn- og utreisesystemet blir innført.

De lange køene kan også føre til kødannelser i Kents lokalsamfunn og forstyrre ikke bare reisetrafikken, men også den lokale økonomien.

Forsinkelsene kan få konsekvenser for millioner av reisende på travle flyplasser og i Eurotunnelen, der det allerede er overbelastning.

For å minimere forstyrrelsene samarbeider den britiske regjeringen tett med havner og flyselskaper for å sikre at de er forberedt.

De har også investert 10,5 millioner i å gjøre de viktigste grenseovergangene mellom Storbritannia og EU bedre forberedt for EES.

Mesteparten av midlene vil gå til Dover havn i Kent, kanaltunnelen i Folkestone og Eurostars St.

Reisende til Europa bør sjekke og holde seg oppdatert om endringer i grenseprosedyrer og potensielle forsinkelser.

Under den første utrullingen av EES må de ta høyde for ekstra ventetid mens grensen går over til det nye systemet.

Selv om lanseringen av EES er forsinket igjen, samarbeider Europakommisjonen med medlemsstatene for å sikre at alle grenser er utstyrt for å håndtere den nye teknologien.

Den trinnvise utrullingen av EES forventes å finne sted i løpet av 2025.