Det etterlengtede inn- og utreisesystemet (EES) i EU kan bli ytterligere forsinket, til tross for at det etter planen skal lanseres 10. november.
EU har utsatt det nye automatiserte systemet flere ganger siden det opprinnelige målet om lansering i 2021.
EU bekreftet nylig den nye lanseringsdatoen i november, en måned senere enn den tidligere måldatoen 6. oktober.
Mens noen sier at EU står fast på å lansere EES i november, tyder en annen rapport på at det kan bli flere forsinkelser.
En talsperson for Europakommisjonen innrømmet nylig at EU kan komme til å overskride fristen for å lansere EES.
«Implementeringen av et system som EES er en kompleks operasjon, og forsinkelser kan ikke helt utelukkes», sier EUs talsperson til BBC.
Målet med inn- og utreisesystemet er å effektivisere og forbedre grensekontrollen
Målet med inn- og utreisesystemet er å modernisere og effektivisere grensekontrollen ved å erstatte stempling av pass med biometrisk datainnsamling.
I henhold til det nye systemet må alle borgere og innbyggere utenfor EU oppgi biometriske data, som fingeravtrykk og ansiktsskanning, ved inn- og utreise på grensen.
Reisende fra land utenfor EU inkluderer turister, forretningsreisende og britiske statsborgere som anses som tredjelandsborgere etter brexit.
Målet er å forbedre sikkerheten ved å spore personer som overskrider visumfrister og oppdage personer som kan utgjøre en trussel.
«Inn- og utreisesystemet er en viktig del av vår strategi for å gjøre Schengen-området sikrere», sier Ylva Johansson, EU-kommissær for innenrikssaker.
Når systemet er fullt implementert, vil det effektivisere grensebehandlingen og redusere risikoen for feil knyttet til manuell stempling av pass.
Forsinkelse i utrullingen av EES på grunn av tekniske og logistiske utfordringer
EU har gjentatte ganger utsatt lanseringen av EES på grunn av både tekniske problemer og logistikkproblemer.
Medlemsstater som Frankrike, Tyskland og Nederland har uttrykt bekymring for om de er klare for systemet.
Disse tre sentrale EU-landene uttrykte bekymring over behovet for omfattende testing av det nye grensesystemet.
Myndighetene er bekymret for at en for rask utrulling av systemet kan føre til betydelige reiseforstyrrelser ved de store grenseovergangene.
Dette er et stort problem, spesielt for høytrafikkerte steder som Charles de Gaulle-flyplassen i Paris eller Dover havn i Storbritannia.
Mange flyplasser og grenseoverganger mangler fortsatt den nødvendige teknologien, for eksempel biometriske registreringsautomater og ansiktsgjenkjenningsskannere.
Ifølge rapporten har Dover havn ennå ikke mottatt nettbrettene for å teste systemet på noen måte.
De fortsetter imidlertid å oppgradere infrastrukturen, blant annet ved å bygge skreddersydde fasiliteter for å utføre kontrollene.
Det kan være kostbart og tidkrevende å oppgradere disse anleggene, teste ut ny teknologi og ansette nye medarbeidere, noe som bidrar ytterligere til forsinkelsene.
En talsperson for EU-kommisjonen bekreftet likevel overfor Gibraltar Chronicle at november fortsatt er den offisielle måldatoen.
Kommisjonen bistår aktivt alle medlemsstater som trenger støtte for å sikre at de er helt klare til lanseringen av EES i november.
Mindre, regionale europeiske flyplasser står overfor flere utfordringer
Den internasjonale lufttransportorganisasjonen IATA har advart om at mange regionale og små flyplasser ennå ikke er klare for EES.
Mens store flyplasser sannsynligvis vil håndtere innføringen av EES uten større problemer, kan mindre flyplasser i hele EU møte betydelige vanskeligheter.
Regionale, mindre flyplasser har ofte ikke nok plass og personale til å håndtere de økte behandlingstidene som følger med biometriske kontroller.
«Små flyplasser kommer til å få det tøft», sier en høytstående britisk transporttjenestemann til The Standard.
Selv om kilden ikke nevnte spesifikke flyplasser, er det sannsynlig at flyplasser i populære turistområder vil bli mest berørt,
Reisende fra Storbritannia og land utenfor EU som flyr til mindre europeiske flyplasser som håndterer et høyt antall utenlandske ankomster, kan bli utsatt for lengre forsinkelser.
Briter og andre utlendinger som flyr til mindre flyplasser i EU, må derfor regne med lengre ventetid når systemet er på plass.
En høytstående transporttjenestemann i Storbritannia bemerket også at inn- og utreisesystemet lanseres samtidig, noe som øker sannsynligheten for forstyrrelser.
Potensialet for lengre ventetider er bekymringsfullt, ettersom selv små forsinkelser kan bli store, spesielt i høysesongen.
Mulige løsninger på problemer som hindrer utrullingen av EES
EU vurderer angivelig alternativer som en trinnvis utrulling av EES eller en myk lansering. Ingen konkrete planer er imidlertid kunngjort.
Disse alternativene kan gi uforberedte grenseoverganger mer tid til å forberede seg eller gjennomføre tester i reelle miljøer.
En slik trinnvis tilnærming kan innebære at inn- og utreisesystemet lanseres ved mindre trafikkerte grenser og gradvis utvides til grensepunkter med høy trafikk.
Britiske myndigheter har også foreslått en«nødventil» for å forhindre større reiseforstyrrelser.
Avlastningsventilen vil gjøre det mulig for EUs grensevakter å sette biometriske kontroller midlertidig på pause i perioder med mange reisende for å holde køene overkommelige.
En mobilapp som er under utvikling, kan gjøre det mulig for reisende å forhåndsregistrere seg før de ankommer grensen for å unngå lengre ventetid.
EU-lovene hindrer imidlertid dette i dag, ettersom reisende må oppgi pass og biometriske data ved grensen.
Selv om denne appen kan bidra til å redusere forsinkelsene, vil den neppe være klar før EES-lanseringen.
Det rapporteres også at når denne mobilappen er klar, vil EUs medlemsland avgjøre om de vil ta den i bruk.
Forberedelser til lanseringen av EES
Reisende må holde seg oppdatert om de siste oppdateringene om EES.
Med lengre behandlingstid må reisende beregne ekstra tid ved grenseovergangene.
Dette vil være avgjørende i de tidlige fasene av inn- og utreisesystemet, men kan vare i ett år.
Etter hvert som lanseringsdatoen for EES nærmer seg, må EU og nabolandene samarbeide for å sikre en smidig overgang.