En britisk parlamentsminister (MP) har sagt at EUs nye grensekontrollsystem Entry/Exit System (EES) vil ha en myk lanseringsperiode.
Minister for veier og lokal transport Guy Opperman sa at den myke lanseringen ville løse «så mye av køene, så mange av komplikasjonene», som The Independent rapporterte.
EU vil implementere sitt nye automatiserte grensekontrollsystem EES i oktober 2024.
I stedet for å stemple passet bruker EES de reisendes biometriske data for å registrere inn- og utreise fra Schengen-sonen.
Det vil påvirke alle reisende fra land utenfor EU, både personer med korttidsvisum og personer som er fritatt for visum, for eksempel britiske statsborgere.
Myndighetene har advart om at EES kan føre til lange køer, forsinkelser og trafikkork. Dette skyldes at reisende registrerer fingeravtrykk og ansiktsskanning ved grensen.
«Vi har helt klart en seks måneders periode der implementeringen av dette i praksis er en myk lansering», sa Opperman til European Scrutiny Committee.
Han sa at hvis det skulle oppstå lange køer eller forsinkelser, vil «forebyggende fleksibilitetstiltak» gjøre det lettere for kjøretøy, busser, lastebiler og personbiler å passere.
Reise- og transportmyndigheter forventer lengre køer og forsinkelser på grunn av inn- og utreisesystemet ved grensene mellom Storbritannia og EU med sidestilte kontroller.
De sidestilte kontrollene innebærer at EUs grensevakter utfører innvandringskontroller mens de reisende fortsatt befinner seg i Storbritannia.
Passasjerer må gå av kjøretøyet for å registrere seg for EES når de krysser Dover havn og kanaltunnelen.
EES kan også føre til lange køer på St. Pancras Station i London, der det er begrenset med plass til nye kiosker.
EES-mobilappen vil være tilgjengelig kort tid etter lanseringen
Som Eurostars administrerende direktør Gwendoline Cazenave hadde uttalt, vil ikke EES-mobilappen være klar i tide til lanseringen av systemet.
Det bekreftet også Tom Pursglove, statsråd i innenriksdepartementet, under møtet med European Scrutiny Committee.
EU krever at reisende som besøker Schengen-sonen for første gang, må registrere ansikts- og fingeravtrykk for en grensevakt.
EES-appen som er under utvikling, har som mål å hjelpe reisende med å gjøre dette i god tid og borte fra grensen.
Både EU og medlemslandene anerkjenner at EES-appen «virkelig vil bidra til» å redusere utfordringene.
Pursglove sa at den britiske regjeringen «føler veldig sterkt» at appen bør «komme på plass ved første mulige anledning».
«Det er store fordeler med å prøve å gjøre så mye som mulig av denne prosesseringen oppstrøms», sa han til komiteen.
Innenriksministeren la til at EES-appen vil «bli fulgt opp på tilsvarende måte».
Pursglove sa likevel at regjeringen vil «fortsette å presse på» for å gjøre systemet tilgjengelig ved lanseringen av EES-grensekontrollsystemet.
«Vi er fast bestemt på å prøve å levere den appbaserte løsningen så raskt som mulig», understreket han.
En talsperson for EU sa likevel at det vil være frivillig for medlemslandene å bruke EES-appen.
Forberedelser til grensekontrollsystemet i EES
Til tross for at appen ikke er tilgjengelig, gjøres det forberedelser ved grensene mellom Storbritannia og EU for utrullingen av EES-systemet senere i år.
Getlink, selskapet som administrerer kanaltunnelen, har ferdigstilt en ny overbygd drive-through EES-forregistrering ved den franske terminalen i Coquelles.
Det vil gjøre det mulig for sjåfører fra land utenfor EU som bruker LeShuttle-tjenesten for å reise til Storbritannia, å sende inn pass og biometriske data.
Getlink forventer at kioskene som trengs for biometriske kontroller, vil stå ferdige innen mai 2024.
EES-infrastrukturen i Folkestone på den britiske siden av tunnelen er under utbygging. Getlink sa at kioskene vil bli installert fra og med juli 2024.
Havnesjefen i Dover, Doug Bannister, sier at de reduserer EES-forsinkelsene ved å la de reisende registrere seg for EES i løpet av den vanlige ventetiden før de går om bord på fergen.
The Telegraph rapporterte at det vil være en registreringssone i venteområdet der bilene stiller seg i kø 90 minutter til en time før fergen går.
I løpet av ventetiden kan de reisende fylle ut et skjema og få tatt ansikts- og fingeravtrykk.
Natalie Elphicke, parlamentsmedlem for Dover, sa: «Det er så mye som gjenstår å gjøre frem til oktober.»
Hun har oppfordret den britiske regjeringen til å prioritere en smidigere innføring av EES.
«Det er veldig viktig at regjeringen holder foten på gasspedalen de neste månedene,» sa Elphicke.
Hun opplyste at selv om forberedelsene er i gang, har ikke EU offentliggjort alle kravene i EES-regelverket.
Storbritannias transportdepartement samarbeider med EU, medlemslandene, havnemyndighetene og fergeoperatørene for å minimere forsinkelsene.
Press for å utsette lanseringen av EES til 2025
Opprinnelig var utrullingen av EES satt til 2021, men ble utsatt til mai 2022 og september 2023 på grunn av teknologiske problemer.
Den ble utsatt til oktober 2024 for å minimere reiseforstyrrelser under OL i Frankrike fra juli til september 2024.
Den franske flyplassforeningen opplyser at den har forhandlet med EU om å utsette EES igjen til første kvartal 2025.
På grunn av det forventede trafikkvolumet under OL kunne ikke flyplassene i Paris forberede seg godt nok på grensekontrollsystemet EES.
Den franske flyplassunionen sa imidlertid at EU er «fast bestemt» på å lansere EES senere i år.