Britiske industriledere ber om utsettelse av ETA-lanseringen for å unngå kollisjon med EES-utrullingen

| november 6, 2024
Britiske industriledere ber om utsettelse av ETA-lanseringen for å unngå kollisjon med EES-utrullingen
Bilde med tillatelse fra Opihuck, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Bransjeledere i Storbritannia oppfordrer myndighetene til å revurdere lanseringstidspunktet for den nye elektroniske reisetillatelsen (ETA).

ETA og EUs inn- og utreisesystem (EES) kan få betydelig innvirkning på hyppige reisende mellom Storbritannia og EU.

De advarer mot at en samtidig innføring av ETA og EES kan føre til store reiseutfordringer og forsinkelser.

Disse nye systemene kan føre til lange forsinkelser, forvirring og potensielle køer ved travle grensekontrollsteder.

Eurostars sjef for strategiske partnerskap, Gareth Williams, talte til justis- og innenrikskomiteen i oktober 2024.

«Vi har spurt om vi ikke kan få innført to systemer samtidig», sa han, ifølge en rapport fra Euronews Travel.

ETA og inn- og utreisesystemet

Storbritannias ETA er et nytt system som krever at reisende uten visum må søke om forhåndsgodkjenning på nettet før reisen.

Ordningen har som mål å forbedre sikkerheten ved å loggføre inn- og utreise av reisende nøyaktig og forhåndssjekke dem før de ankommer.

EUs EES vil derimot bruke biometriske data til å spore besøkende fra land utenfor EU når de reiser inn og ut av Schengen-området.

Dette betyr at reisende fra land utenfor EU, inkludert britiske statsborgere, må registrere seg og avgi fingeravtrykk og ansiktsskanning ved grensen.

EES-systemet har også som mål å spore bevegelsene til borgere og personer bosatt utenfor EU mer nøyaktig, slik at de ikke overskrider grensen på 90 dager.

Reiselivsledere frykter at lanseringen av de to systemene samtidig i 2025 kan føre til lange ventetider og forvirring.

Dette kan være spesielt bekymringsfullt for dem som navigerer gjennom EES- og ETA-systemene når de krysser grensen mellom Storbritannia og EU.

Disse inkluderer Kanaltunnelen, havnen i Dover, Eurostars St. Pancras-stasjon og andre store havner og flyplasser i EU.

Bekymringer knyttet til den samtidige lanseringen av ETA og EES

I 2025 vil flere nye grensesystemer bli innført, blant annet interaktiv AI, ETA, EES og European Travel Information and Authorisation System(ETIAS).

«Bekymringen vår er at systemene ikke henger sammen», uttalte han.

Williams forklarte at systemene «ber om svært lik informasjon gjennom ulike kanaler».

Han legger til: «Jo mer du krever den samme informasjonen, desto mindre etterlevelse får du.»

«Vi har bedt Storbritannia og EU om å ta et skritt tilbake», sier Williams.

John Keefe, direktør for Public Affairs i Getlink, uttrykte samme bekymring for den potensielle belastningen på infrastrukturen.

«Vi må unngå et scenario der vi tester to nye systemer på publikum samtidig», sa han til det britiske overhuset.

Britiske industriledere ber om utsettelse av ETA-lanseringen for å unngå kollisjon med EES-utrullingen
Bildet er gjengitt med tillatelse fra Tobias Döpfner c/o Opihuck, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Innvirkning på grensepasseringer

Reiseoperatører og grensepersonell vil trenge betydelig støtte for å administrere både ETA og EES.

Grenseinfrastrukturen kan kreve digitale oppgraderinger, og det kan bli behov for flere ansatte for å hjelpe reisende med å navigere i de nye kravene.

Nichola Mallon, Head of Trade and Devolved Policy i Logistics UK, påpekte at forberedelsene til EES allerede var et problem for transportbedriftene.

Hun la til at den omfattende utrullingen av ETA kan komplisere operasjonene ytterligere.

Mallon sa også at beredskapen bør sikre at IT-systemet som ligger til grunn for inn- og utreisesystemet, er robust.

Hun nevnte også tilgjengeligheten av EES-mobilappen, som kan gjøre det mulig for reisende å forhåndsregistrere informasjon for korte køer.

EES har ennå ikke blitt testet i virkelige situasjoner, og mobilappen er fortsatt under utvikling.

Påvirkning på reisende

De som reiser ofte eller ikke er kjent med de to systemene, kan finne dem forvirrende og trenge mer hjelp.

Dette kan føre til mindre forsinkelser som raskt kan akkumuleres og føre til at man går glipp av forbindelser, særlig i travle sesonger.

Reiseeksperter advarer også mot potensielle økonomiske konsekvenser hvis den doble innføringen av ETA og EES avskrekker turister og forretningsreisende.

Mange reisende kan føle seg usikre på de nye kravene, og det ekstra bryderiet kan skremme folk fra å besøke Storbritannia eller EU.

Dette kan skade de lokale europeiske økonomiene som er avhengige av turisme.

Mulig trinnvis lansering av EES i 2025

Britiske industriledere ber om utsettelse av ETA-lanseringen for å unngå kollisjon med EES-utrullingen
Bilde gjengitt med tillatelse fra Eric Fischer, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Opprinnelig skulle EES lanseres i 2022, men har blitt forsinket flere ganger på grunn av tekniske og logistiske utfordringer.

Den planlagte utrullingsdatoen 10. november er utsatt, og det forventes nå en trinnvis utrulling i 2025.

EU-kommissær for innenrikssaker, Ylva Johansson, viste til at medlemsstatene var uforberedt.

Frankrike, Tyskland og Nederland er vertskap for EUs største flyplasser og håndterer en stor del av EUs internasjonale trafikk.

eu-LISA, som er ansvarlig for EUs IT-infrastruktur, har uttrykt bekymring for robustheten til systemet som lagrer EES-data.

Britiske industriledere ser denne utsettelsen som en mulighet til å forskyve implementeringen av ETA og EES, noe som vil lette overgangen for reisende og grensepersonell.

I stedet for å lansere begge systemene samtidig, kan inn- og utreisesystemet starte med et begrenset antall utrullingspunkter og gradvis utvides til hele EU.

Williams foreslo en trinnvis utrulling der bare fem til ti prosent av de reisende ville bruke EES til å begynne med.

På denne måten kan man identifisere og løse tekniske problemer på mindre, mindre trafikkerte steder før man går videre til mer trafikkerte steder.

Keefe sa at denne gradvise tilnærmingen kan forhindre at infrastruktur og ressurser overbelastes og forårsaker betydelige forstyrrelser.

«En trinnvis utrulling kan redusere presset på de største havnene, slik at de ansatte får tid til å tilpasse seg», understreker Keefe.

ETAs tidslinje for implementering

Williams erkjente at usikkerheten rundt lanseringen av EES kompliserer det britiske innenriksdepartementets planlegging hvis det skulle utsette utrullingen av ETA.

ETA-ordningen ble gradvis innført i oktober 2023, da den ble obligatorisk for qatarske statsborgere på besøk i Storbritannia.

Resten av landene i Gulf Cooperation Council (GCC) – Bahrain, Kuwait, Oman, Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater – begynte å bruke ETA-ordningen i februar 2024.

Innenriksdepartementet hadde allerede varslet en mer omfattende utrulling av ETA-ordningen i 2025.

Systemet vil begynne å ta imot søknader fra ikke-europeiske statsborgere uten visum fra og med 27. november 2024.

Den digitale tillatelsen blir obligatorisk for dem fra og med 8. januar 2025.

Innen 2. april 2025 må alle reisende uten visum til Storbritannia, inkludert europeere, ha en ETA før reisen.

Europeiske statsborgere kan begynne å søke om ETA den 5. mars 2024.

Den britiske regjeringen har ennå ikke kunngjort noen endringer i tidsplanen, og EU har ennå ikke bekreftet en lanseringsdato for EES i 2025.

Bekymringene fra Eurostar, Getlink og Logistics UK understreker likevel viktigheten av en godt planlagt overgang.

Inntil videre anbefales reisende å følge med på offisielle kunngjøringer om ETA og EES og å forberede seg på endringer i reisebehovet.