Britisk visumsøknad endrer tjenesteleverandør: Hva søkere trenger å vite

| oktober 18, 2024
Britisk visumsøknad endrer tjenesteleverandør: Hva søkere trenger å vite
Bildet er gjengitt med tillatelse fra freepik

Storbritannias regjering gjør store endringer i sine visumsøknadstjenester, noe som vil påvirke søkere over hele verden.

Fra og med oktober 2024 vil det britiske innenriksdepartementet gå over til en ny kommersiell partner som får ansvaret for å behandle visumsøknader.

Disse endringene vil påvirke søkere i Storbritannia og i over 140 land, og de forventes å være gjennomført i begynnelsen av 2025.

Visumsøkere fra Storbritannia bør kunne dra nytte av raskere og sikrere prosesser når overgangen er fullført.

Innenriksdepartementet forsikrer imidlertid at behandlingstider og visumavgjørelser ikke vil bli påvirket.

Her er alt du trenger å vite om hvilke reisende som er berørt, og hvordan disse endringene vil påvirke dem.

Endring i tjenesteleverandører av britiske visumsøknader

Innenriksdepartementet har tidligere kunngjort at leverandøren av visumsøknadstjenester, VFS Global, vil ta over etter TLScontact i 2024.

VFS Global har håndtert visumtjenester for Storbritannia i over 20 år og vil utvide tjenestene sine til å dekke 142 land som en del av den nye kontrakten.

Overgangen vil påvirke britiske visumsøkere på enkelte steder i Afrika, Europa, Midtøsten og Sentral-Asia.

Overgangen begynner i oktober 2024 og varer til og med februar 2025.

Siden 3. oktober 2024 har VFS Global administrert visumsøknadssenteret i Belgia.

Fra og med 22. oktober 2024 vil VFS Global også overta sentre i flere afrikanske land, deriblant

  • Algerie
  • Den demokratiske republikken Kongo
  • Gabon
  • Gambia
  • Ghana
  • Elfenbenskysten
  • Kenya
  • Madagaskar
  • Mauritius
  • Marokko
  • Seychellene
  • Sør-Afrika
  • Tunisia

Fra 5. november 2024 vil VFS Global starte virksomhet på flere lokasjoner, blant annet i Norge:

  • Kypros (Nord)
  • Frankrike
  • Irak
  • Israel
  • Jordan
  • Kasakhstan
  • Kirgisistan
  • Libanon
  • De okkuperte palestinske områdene
  • Tadsjikistan
  • Tyrkia
  • Ukraina
  • Usbekistan

Etter hvert som overgangen skrider frem, vil flere land snart bli lagt til på listen.

I Storbritannia innebærer endringen at Sopra Steria erstattes av TLScontact for nasjonale applikasjoner fra midten av oktober 2024.

Hva du kan forvente av den nye leverandøren av visumtjenester

Britisk visumsøknad endrer tjenesteleverandør: Hva søkere trenger å vite
Bildet er gjengitt med tillatelse fra John Evans, CC BY 2.0, via Flickr

Visumsøkere i berørte regioner bør være oppmerksomme på følgende kritiske oppdateringer:

Overgang av tjenesteleverandører

Dette skiftet vil gjelde både nye søknader og de som allerede er i systemet.

De som har søknader som er berørt, vil motta e-post fra TLScontact og VFS Global.

Søknader som allerede er under behandling i overgangsperioden, vil bli overført til VFS Global på en sikker måte.

De som allerede har bestilt time hos TLScontact, skal møte opp som vanlig.

Flere søknadssentre

VFS Global vil åpne 240 nye Visa and Citizenship Application Centres (VCAS) i de regionene de dekker, for å gjøre det lettere å få tilgang til tjenestene.

Disse sentrene vil innføre avansert teknologi for en mer effektiv opplevelse, inkludert forbedrede sporingsverktøy på nettet.

Forbedret sikkerhet

Innføringen av ny teknologi vil styrke og forbedre sikkerheten i visumbehandlingen.

Dette vil være spesielt nyttig for identitetskontroller, slik at systemets integritet opprettholdes.

Tilleggstjenester i enkelte regioner

I noen regioner tilbyr VFS Global ekstra servicepunkter på partnerhoteller og feriesteder.

For øyeblikket er dette imidlertid begrenset til land som India, De forente arabiske emirater (FAE) og USA.

Slik navigerer du i overgangen til visumleverandør

Britisk visumsøknad endrer tjenesteleverandør: Hva søkere trenger å vite
Bildet er gjengitt med tillatelse fra freepik

For å unngå forsinkelser i overgangen mellom ulike leverandører av visumsøknader i Storbritannia, bør søkere ta følgende skritt:

Sjekk e-posten din regelmessig.

Vær på utkikk etter viktige varsler fra både TLScontact og VFS Global.

Disse e-postene vil veilede søkerne om hvordan de skal gå videre med søknaden sin, spesielt hvis den strekker seg over overgangsperioden.

De nye visumsøknadstjenestene kan kreve at søkere må foreta seg noe for å fortsette søknaden sin.

Sjekk både innboksen og søppelpostmappene, og bekreft at e-postene kommer fra de offisielle domenene «@tlscontact.com» eller «@vfsglobal.com».

Bestill visumavtaler tidlig

Hvis det er mulig, bør du avtale visumavtaler før overgangen begynner i din region. Dette vil redusere sjansene for forsinkelser.

Følg søknaden din

Etter overgangen må du spore visumsøknaden din gjennom VFS Globals system, ettersom TLScontacts verktøy ikke lenger vil være tilgjengelige.

Se opp for nye avgifter

Hvis du gjør endringer i visumsøknaden din i Storbritannia etter overgangen, kan det påløpe ekstra gebyrer, inkludert MUP-gebyret (Mandatory User Pay).

Hold deg informert om eventuelle ekstra kostnader som kan påløpe.

Enklere søknadsprosess for visum til Storbritannia

Endringene i de britiske visumsøknadstjenestene har som mål å forbedre opplevelsen for søkere over hele verden.

Dette inkluderer mer tilgjengelige servicesentre og avansert teknologi.

Selv om overgangen kan føre til midlertidige forstyrrelser, er det langsiktige målet raskere, sikrere og mer brukervennlig visumbehandling.

Visumsøkere anbefales å holde seg informert og følge instruksjonene fra begge tjenesteleverandører.

Dette kan bidra til å gjøre overgangen smidig og unngå unødvendige forsinkelser.