Planlegger du en reise til Spania, Frankrike, Italia eller Tyskland? Briter bør kanskje tenke seg om en ekstra gang hvis EUs nye grensekontrollsystem fører til lange forsinkelser.
Storbritannias transportdepartement har spurt 1584 personer over 16 år om EUs inn- og utreisesystem (EES).
Undersøkelsen viste at én av sju briter sa at det var mindre sannsynlig at de ville besøke det europeiske kontinentet på grunn av EØS.
Den største bekymringen er å bli sittende fast i de ekstremt lange køene som EES kan føre til.
Rundt 20 prosent sa at de ville avlyse eller utsette en ferge-, bil- eller bussreise til EU hvis det nye systemet førte til mer enn én times forsinkelse.
Selv kortere forsinkelser kan få noen til å utsette reiseplanene sine, og seks prosent sier at de vil revurdere enhver forstyrrelse på opptil en time.
Undersøkelsen viste at de fleste (69 prosent) ikke kjente til EES, og at de aldri hadde hørt om det før undersøkelsen ble gjennomført.
Av dem som visste om det fra før, var det bare fire prosent som sa at de hadde fått vite mange detaljer.
Etter å ha satt seg inn i hva EES innebærer, var den største bekymringen (67 prosent) de lengre køene ved grensen ved utreise fra Storbritannia.
Mer enn halvparten (59 prosent) var bekymret for tiden og innsatsen som kreves for den første registreringen.
Andre bekymringer gjaldt innsamling av fingeravtrykk (31 prosent) og ansiktsbilder (26 prosent).
De som kjenner EES best, var mindre bekymret.
Det var likevel en del frykt, uavhengig av personens forkunnskaper.
EUs nye system for grensekontroll
Fra og med 6. oktober 2024 vil EU lansere sitt nye automatiserte grensekontrollsystem, kalt Entry/Exit System eller EES.
Det nye systemet erstatter manuell stempling av pass for reisende fra land utenfor EU som reiser inn i eller ut av Schengen-området.
Når britiske statsborgere og andre borgere fra land utenfor EU besøker EU for første gang etter at inn- og utreisesystemet tas i bruk, må de registrere fingeravtrykk og ansiktsskanning.
I henhold til gjeldende lovverk skal førstegangsregistrering i EES gjøres for en EU-grensekontrollør.
De reisendes biometriske data lagres i EES-databasen i maksimalt tre år.
Ved hjelp av fingeravtrykk eller ansiktsskanning vil EES registrere reisendes inn- og utreise fra EU ved senere besøk.
Hvis reisende besøker EU etter at de tre årene er utløpt, må de registrere de biometriske dataene sine på nytt.
Det nye systemet kan føre til lange køer og betydelige forsinkelser ved grenseoverganger som Dover havn, St. Pancras stasjon i London og terminalen for kanaltunnelen i Folkestone.
Ved disse grenseovergangene mellom Storbritannia og EU med sidestilte kontroller utfører EUs grensebetjenter innvandringskontroller på britisk jord.
Disse grensene har også plass- og infrastrukturbegrensninger for å håndtere de potensielt lange køene.
Oppfordrer til å minimere reiseforstyrrelser
Eksperter i reiselivsbransjen oppfordrer Storbritannia og EU til å iverksette tiltak for å minimere forstyrrelser når de nye reglene trer i kraft.
Phil Smith fra Confederation of Passenger Transport (CPT) advarte om at det er «avgjørende» at britiske havner har «systemer på plass» for å håndtere EES på en effektiv måte.
Han påpekte at britiske busselskaper som reiser til Europa, genererer over 14 milliarder pund årlig fra rundt 23 millioner reiser.
Lange forsinkelser ved grenseovergangene kan true betydelige inntekter, ikke bare for Storbritannia, men også for europeiske destinasjoner.
Smith sier til The Independent at CPT har jobbet hardt sammen med havnemyndighetene «for å sikre at det blir raske og effektive passkontroller».
Målet er at «en full buss med 50 passasjerer skal fullføre denne prosessen uten forsinkelse».
«Det er også viktig at den øvrige trafikken ikke også opplever forsinkelser, legger Smith til.
Dette er «fordi bussene deler veibanen, så det vil også være viktig å forebygge køer i og rundt kanalhavnene våre.»
Julia Lo Bue-Said, leder for Advantage Travel Partnership-nettverket av reisebyråer, sier: «Trygghet og sikkerhet er det aller viktigste.»
Hun understreket imidlertid også behovet for å sikre at de reisende forstår hvordan inn- og utreisesystemet vil påvirke dem.
Lo Bue-Said håper at forsinkelsene vil bli minimale når systemet fungerer som det skal.
Hun råder imidlertid reisende «til å være forberedt i tilfelle forsinkelser».
Forsinkelser i EES kan påvirke Storbritannias og EUs økonomi
Til tross for bekymringene sier de fleste britiske innbyggerne i undersøkelsen at de like gjerne vil reise til Europa etter at EES starter.
Undersøkelsen fra britiske myndigheter viste at 63 prosent eller mer av befolkningen, på tvers av alle bevissthetsnivåer, valgte dette alternativet.
Antallet personer som uttrykker skepsis, kan imidlertid være et bekymringsfullt tegn for turismen i EU.
Selv en midlertidig nedgang i antallet britiske besøkende vil sannsynligvis merkes på alle viktige destinasjoner.
Reisende fra Storbritannia er et viktig marked, og før pandemien gjennomførte de rundt 67 millioner besøk til EU i 2019.
De har også en tendens til å ta lengre reiser og bruke mer penger enn andre nasjonaliteter.
Mange grupper har bedt EU om å utsette lanseringen av EES i oktober 2024.
Noen ønsker en lansering tidlig i 2025, eller til mobilappen for avansert EES-registrering er helt klar.
To britiske parlamentskomiteer og franske tjenestemenn har direkte oppfordret til å utsette de nye EU-grensekontrollene.
Transportgrupper lover smidig EES-kontroll til tross for bekymringer
Til tross for bekymringene insisterer transportoperatørene på at de kan implementere inn- og utreisesystemet uten at det fører til betydelig reisekaos og forsinkelser.
Getlink, selskapet som driver Kanaltunnelen, og Eurostar forsikret de reisende om at det ikke vil bli kaos eller lange forsinkelser ved terminalene når EES tas i bruk.
Eurostar innrømmet likevel at de bare forutser en økning i passbehandlingstiden på to til tre minutter per person.
Dover havn forventer at EES vil øke behandlingstiden ved grensekontrollen fra 45 til 90 sekunder per person til to minutter eller mer.
Transportgruppene erkjenner at innføringen av EES vil føre til forsinkelser og endringer for britiske reisende på vei til EU.
Bare tiden vil vise om det vil føre til alvorlige forstyrrelser i reisevirksomheten mellom Storbritannia og det europeiske kontinentet i høst.
Inntil videre må en betydelig andel av innbyggerne i Storbritannia belage seg på potensielle forsinkelser som kan ødelegge eller avskrekke dem fra å dra på ferie i EU.