Besøke Storbritannia med tog

| oktober 23, 2023
Storbritannias jernbane

Å reise med tog gjennom Europa er en av de mest populære ferietypene og en som kan nytes i alle aldre. Når du først er på det europeiske jernbanenettet, er det mulig å reise gjennom noen eller alle land i EU og Schengen-området og nyte et kort besøk på destinasjoner du velger.

Selvfølgelig krever enhver form for europeisk reise å ha riktig legitimasjon og dokumentasjon som i de fleste tilfeller vil bety et europeisk pass for borgere født i EU. Ikke-EU-borgere vil kreve visum med mindre de er statsborgere i land som i dag har visumfritaksstatus hos EU som også dekker Schengen-området.

Konseptet med visumgjensidighet

Land som i dag har en gjensidig visumfri avtale inkluderer USA, Canada, Sør-Afrika, New Zealand og Storbritannia. Innbyggere i disse (og andre) landene står fritt til å reise inn og reise gjennom det større europeiske området med bare et gyldig pass.

Utrulling av ETIAS

Denne situasjonen er satt til å endre seg i løpet av de neste årene eller to ettersom EU innfører et system for forhåndskontroll av besøkende fra alle land utenfor EU og Schengen-området. Kalt ETIAS (European Travel Information and Authorization System) vil det være nødvendig for tiltenkte besøkende til Europa å ha søkt om og mottatt ETIAS-godkjenning før reisen starter. ETIAS er en form for digitalt visum, men i elektronisk format som er knyttet til et reisepass.

Foreløpig er imidlertid ikke ETIAS obligatorisk, og reisende med passende pass har rett til å gå ombord på et tog hvor som helst i Europa og ta seg til en annen europeisk destinasjon med så mange jernbaneforbindelser som nødvendig.
I likhet med ETIAS, introduserer Storbritannia også et elektronisk forhåndskontrollsystem for besøkende. Kalt UK ETA, (Electronic Travel Authorisation), er ordningen satt til å fases inn i løpet av 2023 og 2024 før den blir et obligatorisk krav for alle ikke-britiske eller irske besøkende til Storbritannia.
Naboer

Jernbanereiser i post-Brexit-tiden

Til tross for at Storbritannia ikke lenger er medlem av EU etter Brexit, er det fortsatt mulig for europeere og andre kvalifiserte statsborgere å inkludere Storbritannia i et europeisk jernbaneeventyr, selv om det bare er to land som dette målet kan oppnås direkte fra: Frankrike og republikken Irland.

Frankrike og Irland er Storbritannias nærmeste naboer og de eneste to europeiske landene som har en jernbaneforbindelse til Storbritannia, selv om den irske forbindelsen er noe falsk da den involverer en båttur hvis du reiser til England eller Wales.

For å forstå situasjonen litt bedre kreves en rask leksjon i geografi. Storbritannia er ikke et land, men en samling av fire land under en felles tittel, de fire landene er Skottland, Wales, England og Nord-Irland. De tre førstnevnte ligger på en landmasse som kalles øya Storbritannia, og som er atskilt fra det europeiske fastlandet av Den engelske kanal. Nord-Irland, derimot, ligger på øya Irland og er adskilt fra Storbritannia av den nordlige delen av Irskesjøen.

Nord-Irland (ikke lenger i EU) deler en landegrense med republikken Irland (medlem av EU) og er lett tilgjengelig med tog fra republikken. De resterende tre britiske medlemmene er avskåret fra resten av Europa, men er fortsatt tilgjengelige via Kanaltunnelen som forbinder Calais i Nord-Frankrike til Folkestone i England.

Fransk forbindelse

England er det største av de tre landene på øya Storbritannia og det nærmeste til fastlands-Europa. Et felles prosjekt mellom de engelske og franske myndighetene for å designe og konstruere en tunnel mellom landene ble endelig realisert i mai 1994 med åpningen av Channel Tunnel, ofte referert til som Chunnel som ligger under den engelske kanalen.

Ideen om å bygge en tunnel fra England til Frankrike ble først fremmet i 1802, men planene ble skrinlagt på grunn av politiske bekymringer om nasjonal sikkerhet. Et tidlig forsøk fra England på å starte byggingen på 1800-tallet mislyktes, og det var først i 1988 at arbeidet startet med prosjektet som ble administrert av Eurotunnel, et Paris-basert offentlig selskap, men nå kalt Getlink.

Opprinnelige estimater for byggekostnadene var i området 5,5 milliarder pund (6,35 milliarder euro), men ved ferdigstillelse var den faktiske kostnaden 9 milliarder pund (10,4 milliarder euro) ettersom tekniske, mekaniske og sikkerhetsmessige problemer førte til forsinkelser i konstruksjonen . Chunnel er rangert på tredjeplass i en liste over verdens lengste jernbanetunneler, og er nesten 51 km lang og ligger 115 meter under havoverflaten på det laveste punktet.

I dag frakter Channel Tunnel passasjer- og godstog samt en roll-on roll-off skytteltjeneste for veikjøretøyer og privatbiler.

Terminaler

Terminalene i hver ende av Chunnel ligger ved Coquelles (nær Calais i Frankrike) og ved Cheriton, nær Folkestone på engelsk side. Disse terminalene er for lossing av gods og kjøretøy, men passasjerer kan fortsette reisen til London, England eller Paris, Frankrike i motsatt retning.

Passasjerer som reiser mellom Paris og London vil få sjekket boardingkort, pass og annen relevant reisedokumentasjon på boardingstasjonen. I London er dette på St. Pancras International med reisende fra Frankrike som tar Eurostar-toget på Gare du Nord i Paris. Førere av kjøretøy (og deres passasjerer) vil bli sjekket på den aktuelle terminalen i Folkestone eller Calais før de får gå ombord.

Republikken Irland

Internasjonale reisende som allerede er i Irland, vil ha små problemer med å komme inn i Storbritannia gjennom Nord-Irland. I motsetning til for noen år siden, er det ingen fysisk grense mellom nord og sør, og å reise til Belfast i Nord-Irland er en enkel sak å ta tog fra Dublin. Passasjerer som reiser fra sør til nord (og omvendt) kan bli bedt om pass eller andre reisedokumenter, men i praksis blir dette sjelden gjort.

Den eneste gangen en besøkende sannsynligvis vil bli bedt om pass, er når han forlater Nord-Irland med fly eller båt og reiser videre til et av de andre landene i Storbritannia eller utover.

Det er også mulig å reise med tog til de engelske byene London, Liverpool, Manchester og Birmingham fra Irland, selv om en fergetur også er involvert i reisen. Forbindende tog kan tas til Dublin fra hele Irland, hvor passasjerer går til den irske fergebåten som seiler til Holyhead i Wales. Ved ankomst kan passasjerene gjenoppta togreisen fra Holyhead stasjon til den valgte destinasjonen i England.

Andre Eurostar-ruter

Alle internasjonale ankomster med tog vil avslutte reisen på Londons St. Pancras-stasjon, men alle reiser kommer ikke fra Paris, da Eurostar nå kjører tjenester til flere europeiske destinasjoner.

Frankrike

Frankrike er godt representert med direkte forbindelser fra London til Paris, Marseilles, Avignon, Lyon, Lille, Disneyland Paris og de franske Alpene.

Belgia

Den eneste direkte ruten for Belgia er til Brussel, med de fleste Brussel-togene som også stopper ved Lille i Nord-Frankrike.

Nederland

Rotterdam og Amsterdam er nå koblet til Eurostar-nettverket.

Passasjerer som skal til Storbritannia vil gå gjennom grensekontroller og passkontroll på den valgte stasjonen før de går ombord på toget og kan også bli sjekket på nytt under transitt.

Hyggelig opplevelse

England har et omfattende jernbanenettverk, men siden jernbanene ble privatisert på 90-tallet, fungerer ikke systemet alltid så jevnt som det kunne eller burde. Jernbanelinjene drives av mine flere togselskaper under banneret til National Rail Service . Men fordi det er så mange hender ved rattet, har forskjellige selskaper ulike ideer om hva som er et godt togtilbud. Dette kan bety at passasjerer ankommer en stasjon bare for å oppdage at de har gått glipp av en forbindelse i løpet av få minutter, eller at toget ikke er ventet på flere timer. Til tross for de pågående problemene, er togreiser i Storbritannia en hyggelig opplevelse med de fleste togene som er rene, komfortable og (vanligvis) punktlige.

Siden England, Skottland og Wales er relativt små i størrelse, er alle destinasjoner i Storbritannia vanligvis tilgjengelig i løpet av få timer, og det er et godt nettverk av høyhastighetstog mellom de fleste av de store engelske byene .

Verdens eldste jernbanesystem, som startet i drift i 1825, er dagens nettverk raskt og effektivt og har den ekstra fordelen av å gi utsikt over det pittoreske landskapet mens du passerer gjennom i komfort og på fritiden.