Storbritannia tar proaktive skritt for å sikre at innbyggerne kan reise problemfritt når EU lanserer sitt nye digitale grensesystem.
Den 27. august kunngjorde den en betydelig finansieringspakke på 10,5 millioner pund for å oppgradere viktige reiseknutepunkter og gjøre dem klare for EUs inn- og utreisesystem (EES).
Denne finansieringspakken vil komme havnen i Dover, Eurostars St. Pancras-terminal i London og kanaltunnelen (Eurotunnel) i Folkestone til gode.
Kunngjøringen kommer etter at EU bekreftet at deres nye digitale grensesystem vil bli lansert i november.
Det kommer også etter at Labour-regjeringen erklærte at forberedelsene til EES ikke er tilstrekkelige til effektivt å unngå reiseforstyrrelser og kaos.
Inn- og utreisesystemet vil kreve at reisende fra land utenfor EU registrerer personopplysninger, pass og biometriske data, for eksempel fingeravtrykk og ansiktsskanning.
Dette gjelder også britiske statsborgere som reiser til det europeiske kontinentet på ferie eller besøker familie og venner.
Mangelfulle forberedelser til det nye digitale grensesystemet
Det forventes at inn- og utreisesystemet vil øke sikkerheten og effektivisere grensekontrollene for reisende fra land utenfor EU ved EUs grenser.
Det vil imidlertid også medføre nye utfordringer for travle grenseoverganger som krever omfattende forberedelser.
Den britiske regjeringen har bevilget 3,5 millioner pund til Dover havn, Londons St. Pancras-terminal og kanaltunnelen.
Midlene vil bli brukt til å oppgradere infrastruktur og teknologi ved disse overgangene, og til å løse utfordringer i forbindelse med forberedelsene til EES.
I Dover havn vil pengene bidra til å fremskynde Granville Dock-prosjektet. Dette prosjektet vil utvide havnens kapasitet til å behandle reisende mer effektivt.
Prosjektet innebærer å bygge om en eksisterende marina til et toppmoderne prosessanlegg, noe som minimerer potensielle forsinkelser på grunn av EES.
Eurostar og Eurotunnel vil bruke sin andel av finansieringen til å installere flere biometriske kiosker og gjennomføre grundige EES-tester.
De to jernbanelinjene som forbinder Storbritannia og det europeiske fastlandet, vil også bruke pengene til å utdanne og forberede sine ansatte på endringene.
Et annet viktig fokusområde for finansieringen er å sikre at alle systemene er fullt ut integrerte og operative.
Dette innebærer grundig testing av den nye teknologien for å sikre at den integreres problemfritt med eksisterende infrastruktur.
På denne måten kan du identifisere og løse eventuelle problemer i god tid.
Disse oppgraderingene sikrer at disse kritiske gatewayene mellom Storbritannia og EU kan håndtere de ekstra kravene som EES vil stille til dem.
De er også avgjørende for å sikre at EUs nye digitale grensesystem ikke forsinker reisende i vesentlig grad.
Reaksjoner på ny støtte til forberedelsene til EES
Seema Malhotra, Storbritannias minister for migrasjon og statsborgerskap, understreket regjeringens forpliktelse til å sikre en smidig overgang til inn- og utvandringssystemet.
«Vi jobber hardt sammen med EU-kommisjonen, medlemsstatene og havnene for å sikre at vi er godt forberedt og minimerer eventuelle forstyrrelser for briter som reiser inn i Europa», sier hun.
Lilian Greenwood, Storbritannias minister for fremtidens veier, understreket viktigheten av disse oppgraderingene.
Hun understreket: «Ingen ønsker å se for lange køer i havnene våre.»
Emma Ward, Chief Operations Officer i Dover havn, sier at finansieringen er et «kjærkomment skritt i retning av de betydelige investeringene».
«Vi gjør alt vi kan for å være klare med fasilitetene som skal brukes av de franske grensemyndighetene som skal betjene det nye systemet», legger hun til.
Havnen arbeider for at franske grensebetjenter skal kunne operere på de vestlige kaiene, der bussene vil stå i kø for EES-kontroll.
«Med støtte fra myndighetene har vi forbedret fasilitetene våre og oppgradert teknologien vår for å oppfylle de nye kravene», sier Simon Lejeune, Eurostars Chief Safety and Stations Officer.
Han la til at Eurostar vil være fullt forberedt og kompatibel når EUs nye digitale grensesystemer lanseres i november.
Getlink har alltid prioritert kundetilfredshet da selskapet begynte å investere i EES-forberedelser for to år siden.
Selskapet ferdigstilte nylig en ny, overbygd drive-through-avdeling, eller EES Zone, i terminalene sine.
Dette sikrer at folk «reiser gjennom Kanaltunnelen like enkelt som de gjør i dag når EES settes i drift.»
Viktigheten av mer støtte til grensepasseringer mellom Storbritannia og EU
Den forventede økningen i kompleksiteten og lengden på grensekontrollene gjør at det er behov for ekstra støtte for å forberede seg til inn- og utreisesystemet.
Pancras og Channe-tunnelen er grenser mellom Storbritannia og EU med sidestilte kontroller.
Dette betyr at EUs grensekontrollører utfører innvandringskontroller av reisende mens de fortsatt befinner seg på britisk jord.
Disse grenseovergangene hadde plass- og infrastrukturbegrensninger for å kunne gjennomføre EES-kontroller.
EES vil gjøre det enda mer komplisert, ettersom reisende må registrere sine biometriske data ved grensen.
Denne prosessen forventes å øke behandlingstiden for hver enkelt reisende, særlig i de tidlige stadiene av implementeringen.
Når reisende fra land utenfor EU besøker Schengen-sonen for første gang, må de registrere biometriske opplysninger for en grensevakt.
EU-lovene forhindrer i dag biometrisk registrering i forkant og utenfor grensene.
I de tidlige stadiene av implementeringen av EES kan det også oppstå forsinkelser når reisende og ansatte skal venne seg til det nye systemet.
Disse nye kravene til EUs digitale grensesystem kan føre til betydelige forsinkelser i travle havner som ikke er fullt ut forberedt på å håndtere dem.
Dover havn håndterer en betydelig mengde passasjer- og godstrafikk mellom Storbritannia og EU.
Forsinkelser i denne havnen kan få ringvirkninger og forstyrre både den enkelte reisende og forsyningskjeden i sin helhet.
På samme måte er Eurostar og Eurotunnel viktige forbindelser mellom Storbritannia og det europeiske fastlandet.
De må være fullt forberedt for inn- og utreisesystemet, ettersom mange pendlere, turister og godstransportører bruker dem.
Forsinkelser eller avbrudd i disse tjenestene kan få betydelige økonomiske og sosiale konsekvenser.