Mange europeiske flyplasser er i full gang med å forberede seg på EUs nye inn- og utreisesystem (EES).
EU planlegger å lansere sitt nye automatiserte grensesystem 6. oktober 2024.
Det nye systemet har som mål å styrke grensesikkerheten ved å registrere inn- og utreise av ikke-EU-borgere elektronisk.
Men kompleksiteten i implementeringen av dette systemet har ført til at mange grenseoverganger ikke er forberedt.
Mange av Europas flyplasser er ikke klare for denne endringen, noe som fører til at reisende bekymrer seg for forsinkelser og problemer.
Ifølge The Telegraph er flyselskapene bekymret for at mange regionale europeiske flyplasser kan være uforberedt på EES.
De mindre flyplassene i EU har ennå ikke installert utstyret som trengs for inn- og utreisesystemet, for eksempel fingeravtrykksskannere og kameraer.
Dette er et stort problem for flyplasser på populære feriesteder som besøkes av mange turister.
Det er særlig britiske reisende som velger regionale flyplasser når de skal på ferie i EU.
International Air Transport Association (IATA), flybransjens globale bransjeorganisasjon, har oppfordret til «rask og koordinert handling» for å få alle flyplassene klare innen høsten.
Hva er inn-/utgangssystemet?
EES er et automatisert system som er utviklet for å registrere og lagre informasjon om reisende fra tredjeland.
Dette gjelder både personer med korttidsvisum og reisende som er fritatt for visum, for eksempel britiske statsborgere.
I stedet for å stemple passene, vil systemet registrere personopplysninger elektronisk hver gang en reisende krysser en EU-grense.
For å gjøre dette må de berørte reisende registrere biometriske data, inkludert fingeravtrykk og ansiktsbilder.
Når inn- og utreisesystemet er operativt, må de gjøre dette overfor en EU-grensekontrollør første gang de reiser til Schengen-sonen.
Systemet vil lagre de reisendes biometriske data i tre år og oppdatere lagringsperioden hver gang de besøker EU.
Hvis reisende besøker EU etter at dataene deres har utløpt, må de registrere biometriske data hos en grensevakt på nytt.
Europeiske flyplassers EES-utfordringer
Flyplasser og flyselskaper er under press for å overholde fristen EU har satt til august 2024.
Manglende overholdelse kan føre til alvorlige overbelastninger og driftsproblemer.
Europeiske flyplasser jobber nå med å oppgradere fasilitetene sine og lære opp personalet til å håndtere det nye systemet.
Det er likevel flere faktorer som bidrar til at mindre flyplasser har utfordringer med å implementere inn- og utreisesystemet.
Det er en betydelig teknisk og logistisk utfordring å integrere inn- og utreisesystemet i den eksisterende flyplassinfrastrukturen.
Flyplassene må installere nye biometriske skanningsenheter, oppdatere IT-systemene sine og lære opp personalet til å håndtere de nye prosedyrene.
Mange mindre flyplasser har heller ikke plass og ressurser til å ta imot de nye fingeravtrykks- og ansiktsbiometriske skannerne som systemet krever.
De europeiske flyplassenes uforberedthet kan føre til betydelige forsinkelser og forvirring for de reisende.
Eksperter i reiselivsbransjen frykter at innføringen av inn- og utreisesystemet kan føre til flaskehalser og forsinkelser ved grensekontrollstasjonene.
Forventede forsinkelser og konsekvenser for turismen
Når inn- og utreisesystemet er innført, må reisende forvente lengre ventetid ved EUs grenser.
Forsinkelsene kan bli enda mer plagsomme i rushtiden og i høysesongen.
Lange køer og kompliserte prosesser ved grensen er mer enn bare en ulempe.
De kan få turister til å tenke seg om to ganger før de reiser til EU, noe som kan skade turismen og økonomien i mange medlemsland.
En undersøkelse utført av det britiske transportdepartementet viste at 15 prosent av innbyggerne i England kan komme til å reise mindre til Europa på grunn av den nye EES-ordningen.
Denne potensielle nedgangen i antall reisende kan få konsekvenser for turistnæringen i hele EU.
Flyselskaper og reiseselskaper er også bekymret for den potensielle innvirkningen på flytider og den generelle reiseopplevelsen.
Reisende må regne med forsinkelser og ankomme flyplassene tidligere enn vanlig for å få ekstra tid til de nye kontrollene.
Reisebyråene har fått beskjed om at forsinkelsene som følge av EES vil vedvare i omtrent ett år etter at ESS er satt i drift.
Forberedelser til inn- og utreisesystemet ved grenseovergangene mellom Storbritannia og EU
Den britiske regjeringen har gjennomført flere utredninger om de potensielle konsekvensene for landets grenser og havner.
De fant også ut at grenseovergangene mellom Storbritannia og EU var uforberedt på innføringen av EES, særlig de med sidestilte kontroller.
Behovet for individuelle biometriske kontroller betyr at gruppebehandling, som er vanlig for kjøretøy som frakter flere passasjerer, ikke lenger vil være mulig.
Denne endringen forventes å føre til betydelige forsinkelser ved travle grenseoverganger som Dover havn og Getlinks kanaltunnelterminal i Folkestone i Storbritannia.
Pancras-terminalen skapte også logistikk- og infrastrukturproblemer.
Dover havn utviklet et eget kjørefelt og kiosker for turistbusser og vanlige kjørefelt og tablåer for personbiler.
Havnetjenestemennene sier at tiden det tar å registrere seg i EES ved grensen vil øke fra 45 til 90 sekunder til noen minutter eller mer per person.
Getlink og Eurostar har imidlertid lovet at det ikke vil oppstå forsinkelser eller kaos ved deres terminaler i Storbritannia og EU.
Eurostar forsikret de reisende om at det vil være nok kiosker for grensekontroller i EES, og at det vil være god plass dersom det skulle oppstå ventetid.
Getlink hadde investert i en ny, overbygd drive-in-butikk og EES-kiosker for å unngå lange køer og trafikkork.
Krever ytterligere utsettelse av EES
De europeiske flyplassenes manglende beredskap har ført til at inn- og utreisesystemet kan bli forsinket.
Både franske myndigheter og komiteer i det britiske parlamentet har direkte bedt EU om å utsette lanseringen av EES igjen.
Rafael Schvartzman fra IATA sa at det fortsatt er problemer med EES.
I tillegg kan det at EES-mobilappen ikke er klar i tide, bety at det nye systemet ikke vil bli lansert i oktober.
Mangelen på detaljer fra EU har også ført til tvil om lanseringen av systemet i oktober.
Dover hadde angivelig sluttet å ansette nye medarbeidere som skulle hjelpe reisende med EES-registrering.
Dette skyldes først og fremst usikkerheten om når EUs nye grensekontrollsystem vil bli implementert.
Tim Reardon i Dover havn sier at de «ikke ønsker å bevilge penger og så oppdage at det hele blir forsinket i ett år».
EU har imidlertid ikke sagt noe om å legge ut EES-potten etter oktober 2024.
Etter hvert som startdatoen nærmer seg, bør reisende holde seg informert om de nye reglene og forberede seg på mulige forsinkelser.