Heathrow lufthavns administrerende direktør har igjen kritisert Storbritannias regjering for å føre en politikk som hindrer flyplassens suksess.
Storbritannias største flyplass kunngjorde at Heathrow, basert på resultatene i april, ligger an til å få sitt travleste år noensinne.
Heathrows passasjertall økte med 4,8 prosent i forrige måned, med 6,7 millioner passasjerer, melder The Telegraph.
Flyplassen hadde også sin travleste dag siden oktober 2019, da 1337 fly enten tok av eller landet på flyplassen den 19. april 2024.
Thomas Woldbye, administrerende direktør ved Heathrow lufthavn, advarte imidlertid om at suksessen er truet.
«For å frigjøre vårt fulle potensial for å bidra til vekst i landets økonomi, må regjeringen iverksette en politikk som støtter opp om britisk luftfarts evne til å konkurrere globalt», sier han.
Woldbye kritiserte den britiske regjeringens nye digitale reisetillatelsesordning, Electronic Travel Authorization (ETA).
ETA koster £10 per søknad. Det vil være obligatorisk for alle visumfrie statsborgere som reiser til Storbritannia på kortere turer.
Det kreves også for transittpassasjerer, uavhengig av om de skal gjennom grensekontroll eller ikke.
Heathrow-sjefen sa også at det å fjerne taxfree-shopping for internasjonale besøkende ikke bidrar til å oppmuntre turister til å bli og bruke penger.
«Initiativer som innføringen av unødvendige visum for transittpassasjerer, fraværet av taxfree-handel og den nylig foreslåtte økningen i bedriftsskattene understreker behovet for at statsrådene tar en tverrpolitisk tilnærming til politikkutformingen», la han til.
Disse tiltakene «begrenser Storbritannias globale tilkoblingsmuligheter», sa Woldbye.
Beregnet ankomsttid for passasjerer som er skadet
For øyeblikket er det bare reisende fra Bahrain, Kuwait, Jordan, Oman, Qatar, Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater (UAE) som trenger en ETA for å besøke Storbritannia.
Den britiske regjeringen planlegger imidlertid å innføre ETA for alle borgere uten visum, inkludert borgere fra Europa, USA og andre land.
ETA har som mål å styrke grensesikkerheten. Healthrows Woldbye, sammen med andre fagfolk i flybransjen, sa imidlertid at det gir britiske flyplasser en stor ulempe.
Han hevdet at kravet om ETA for passasjerer som skal videre, kan få dem til å transittere til andre store europeiske flyplasser som tillater det gratis.
Det kan allerede ha en effekt, ettersom Heathrow registrerte sin laveste månedlige andel av transfertrafikken på mer enn ti år.
Verdens fjerde travleste flyplass har mottatt 19 000 færre passasjerer som reiser fra Qatar til Storbritannia siden ETA ble innført i november 2023.
Heathrow lufthavn betjener rundt 25 millioner mellomlandinger hvert år og rundt 18 millioner transittpassasjerer.
Flyselskaper med base i Storbritannia, som British Airways og Virgin Atlantic, kan også oppleve at færre flyr med dem.
Transittpassasjerer og videreforbindelser bidrar til Heathrow lufthavns status som et sentralt globalt knutepunkt.
Dette er viktig for Storbritannias turisme, handel og internasjonale forbindelser, og gir reisende fra London enkel tilgang til andre globale destinasjoner.
Regjeringen er likevel overbevist om at alle reisende uten visum, inkludert transittpassasjerer, må overholde ETA-kravet.
Dette er avgjørende for at ordningen effektivt og vellykket skal kunne styrke Storbritannias grensesikkerhet.
Skattlegging av turister gjennom shopping
Woldbye sa også at beskatningen av varer kjøpt av internasjonale turister i Storbritannia siden 2020 hadde skadet økonomien.
Det britiske finansdepartementet har hevdet at det vil koste landet rundt 2 milliarder pund å avskaffe taxfree-shopping for britiske besøkende.
Noen har imidlertid hevdet at den nye politikken koster statskassen rundt 11 milliarder pund i året ved å avskrekke turister fra å besøke Storbritannia.
Ifølge en studie fra 2023 utført av Centre for Economics and Business Research avskrekket det to millioner turister fra å besøke landet.
ALVA-direktør Bernard Donoghue sa at avskaffelsen av taxfree-handelen førte til en «betydelig nedgang» i utenlandske turisters forbruk.
Han la til at Storbritannia «går glipp av dyre varer som kjøpes av besøkende fra hele verden».
Uten taxfree-ordningen ville de besøkende ha avbrutt ferien i Storbritannia og reist til andre europeiske land for å handle.