London er det viktigste europeiske reisemålet for amerikanere i 2023

| februar 2, 2024
London er det viktigste europeiske reisemålet for amerikanere i 2023

Englands hovedstad har blitt det mest populære reisemålet i Europa blant amerikanske reisende.

Ifølge en rapport publisert i Visa Guide World er Europa fortsatt et yndet reisemål for amerikanere.

London, Englands hovedstad, topper listen over amerikanernes foretrukne reisemål i Europa i 2023.

Andre europeiske byer på rangeringen er Paris i Frankrike, Dublin i Irland, Roma i Italia og Reykjavík på Island.

Edinburgh, hovedstaden i Skottland, er det sjette mest populære reisemålet for amerikanere i Europa i 2023.

Resten av de ti mest populære europeiske reisemålene blant amerikanerne er Athen i Hellas, Amsterdam i Nederland, Lisboa i Portugal og Milano i Italia.

Økte utlandsreiser for amerikanere

I 2021 falt antallet amerikanere som reiste til Europa drastisk på grunn av COVID-restriksjonene.

Så snart myndighetene opphevet reisebegrensningene i forbindelse med pandemien, økte imidlertid det amerikanske reiselivet med 600 prosent i 2022.

Den oppadgående trenden fortsatte i 2023, da rekordmange amerikanere reiste utenlands.

Data fra International Trade Administration viser at over 60,6 millioner amerikanere reiste til en internasjonal destinasjon før pandemien.

Da reisende kunne reise mer fritt etter pandemien, viste data at mer enn 49 millioner amerikanere fløy til utlandet i løpet av 2022.

I 2023 fløy over 67,1 millioner (67 179 554) amerikanske reisende til en internasjonal destinasjon.

Antall pass i omløp har også økt, noe som viser at amerikanerne har fått tilbake interessen for å reise.

Flere amerikanere besøker Europa

Av de 67 millioner flyvningene som forlot USA internasjonalt, landet hele 5,8 millioner i Europa.

Dette utgjør 55 prosent av alle amerikanske reisendes utenlandsreiser.

Amerikanere som reiste til Europa, ble værende i lengre perioder på grunn av de lange flyreisene mellom kontinentene.

Lengre reisetider fikk amerikanerne til å planlegge lengre reiser for å utnytte tiden de tilbrakte borte i stedet for på reise.

De fleste amerikanske reisende til Europa planlegger en ukes opphold, mens en mindre andel planlegger lengre ferier på åtte dager eller mer.

I løpet av sommeren var det flest amerikanere i Europa i april.

De som foretrekker sommermånedene, vil gjerne oppleve den rike historien, kunsten og matkulturen.

I de kalde månedene har amerikanske turister en tendens til å oppsøke europeiske reisemål som er kjent for sin festlige sjarm og sine vinteraktiviteter.

Blant annet julemarkeder, klassiske musikktradisjoner og pittoreske skidestinasjoner i verdensklasse.

«Europeiske reisemål fortsetter å leve opp til alle reisendes forventninger», sier Lum Kamishi, prosjektleder.

«Med sine mange museer, attraksjoner og aktiviteter som tilfredsstiller ulike preferanser, er Europa stedet å være for amerikanske reisende», legger hun til.

Karnish forventer å se denne økte interessen og populariteten for europeiske destinasjoner gjennom hele 2024.

Amerikanerne leder an i turistforbruket i Storbritannia

Ifølge British Travel Authority (BTA) var det USA som ledet an i oppgangen i britisk turisme i 2023.

Amerikanske besøkende nådde i fjor en rekordstor tosifret vekst på 28 prosent fra 2019, selv justert for inflasjon.

Patricia Yates, administrerende direktør i BTA, fortalte at internasjonale besøkende brukte titalls milliarder kroner på å støtte lokale økonomier og arbeidsplasser.

Storbritannias nasjonale turistbyrå forventer at det amerikanske markedet vil være verdsatt til 6,7 milliarder pund i 2024.

Det forventes at amerikanske besøkende vil bidra med nesten 1 av 5 pund av alle innkommende turistutgifter.

Storbritannia som det beste reisemålet i Europa

I 2024 har BTA planlagt å gjøre Storbritannia til det beste reisemålet i Europa.

Dette innebærer turistkampanjer for å oppmuntre besøkende til å utforske mer av Storbritannia og forlenge oppholdet.

Målet er å øke forbruket i Storbritannia og fordele de økonomiske fordelene ved turisme til ulike destinasjoner over hele landet.

I tillegg til det amerikanske markedet satser BTA på vekstmarkeder som Australia, Gulfblokken og andre store europeiske markeder.

Forskning viser at reisemålets innbydende karakter er en avgjørende faktor for de besøkendes valg.

Med dette i tankene vil den britiske turistkampanjen fremheve pulserende byer, moderne kultur og Storbritannias naturskjønne kyst og landskap.

BTA samarbeider også med British Film Commission for å øke filmturismen i Storbritannias nasjoner og regioner.

Film- eller filmturisme utnytter steder som er blitt populære gjennom filmer og TV-serier.

Kampanjen skal vise frem kjente film- og TV-steder, destinasjoner og opplevelser for å tiltrekke seg flere turister.