Derrys turistbyrå understreker at det er avgjørende for markedsføringen av Nord-Irland at nordirske turister får fritak for elektronisk reisetillatelse (ETA).
Visit Derrys administrerende direktør Odhran Dunn ble spurt om hvilke konsekvenser den nye ETA-avtalen kan få for Storbritannia på et møte i Business and Culture Committee 16. april.
Derry er den nest største byen i Nord-Irland og den femte største på øya Irland.
Dunn sa at det ville bli utfordrende å markedsføre Nord-Irland som turistdestinasjon og samtidig kommunisere den nye politikken til turistene.
«Mange internasjonale forretninger går via Dublin, så det er ikke sikkert folk er klar over at man fra 2025 må ha en ETA», sier Dunn ifølge Derry Journal.
Han la til at «besøkende kan bestemme seg for å stoppe ved grensen og snu» når de innser at ETA er enda et krav og en ekstra kostnad.
Visit Derry-sjefen uttalte at det er en «stor bekymring» og «nok et hinder for reisende».
Visit Derry slutter seg til den nordirske turistalliansen og etterlyser ETA-fritak for nordirske turister fra Republikken Irland.
Alliansen hadde foreslått ETA-fritak for turister som besøker landet for korte opphold på opptil én uke.
ETAs potensielle innvirkning på turismen i Nord-Irland
ETA er et nytt digitalt reisetillatelsessystem for reisende som kan besøke Storbritannia uten visum for korte opphold.
Dette inkluderer de som kommer på besøk på grunn av turisme, for å møte familie og venner, for å drive forretningsvirksomhet og for å studere i inntil seks måneder.
ETA kreves også for transitt og for personer som kommer til landet for midlertidig kreativt arbeid i opptil tre måneder.
Det koster 10 pund per søknad og er gyldig for flere besøk i løpet av to år eller til passet det er knyttet til, utløper.
Mange nordirske tjenestemenn har vært svært tydelige på at ETA kan få ødeleggende konsekvenser for turistøkonomien i Nord-Irland.
Dette skyldes at rundt 70 prosent av de internasjonale turistene som besøker Nord-Irland, kommer fra Republikken Irland.
Nord-Irlands økonomiminister Connor Murphy uttrykte «sterk bekymring» for at ETA vil føre til at Nord-Irland blir utelatt fra reiseruter og turistgrupper.
Murphy understreket at«sømløse reiser over hele øya» med Republikken Irland er avgjørende for Nord-Irlands turistøkonomi.
Ian Snowden fra økonomidepartementet advarte også om den «reelle risikoen» for at ETA kan avskrekke turister fra å besøke Nord-Irland fra Republikken Irland.
Han legger til at effektiv kommunikasjon om det nye ETA-kravet vil bidra til å minimere konsekvensene.
Causeway Coast and Glens Borough Council fryktet også at ETA ville skape et «stort hinder for vekst» i nordirsk turisme.
Den mener at ETA «kan føre til en nedgang i antall internasjonale besøkende i Nord-Irland».
Det er utfordrende å reise til Nord-Irland med fly på grunn av det begrensede antallet flyselskaper.
Derfor er Nord-Irlands uavhengige turister og gruppebesøkende svært avhengige av Dublins innfallsporter.
Håndhevelse av ETA-avtalen mellom Storbritannia og Irland
Britiske myndigheter har gjentatte ganger nektet ETA-fritak for turister som besøker Nord-Irland via Republikken Irland.
Et slikt unntak «undergraver vår innsats for å styrke sikkerheten ved Storbritannias grenser og beskytte mennesker», sier innenriksdepartementet.
Tom Pursglove, Storbritannias statsråd for lovlig migrasjon og grenser, sa at det «slår hull på hele konseptet».
Simon Bond, senior director of Border Transformation i UK Border Force, sier imidlertid at det vil bli utfordrende å håndheve ETA ved grensen mellom Storbritannia og Irland.
Dette innrømmet han under et møte med det britiske parlamentets justis- og innenrikskomité 26. mars.
Nord-Irland og Republikken Irland deler en åpen landegrense.
Det er ingen planer om å innføre rutinemessige innvandringskontroller på grunn av CTA-ordningen (Common Travel Area).
CTA tillater fri bevegelse mellom Storbritannia, Irland, Guernsey, Jersey og Isle of Man.
Tony Smith, tidligere generaldirektør for UK Border Force, tok opp dette potensielle smutthullet under et eget møte med komiteen.
Han tok opp det hypotetiske scenariet der noen først reiser til Republikken Irland og deretter reiser inn i Storbritannia via Nord-Irland.
Bond svarte ikke på spørsmål om dette smutthullet kan brukes av noen som har som mål å true Storbritannias nasjonale sikkerhet.
Tourism Ireland, byrået som markedsfører Republikken Irland og Nord-Irland som feriedestinasjon, tok også opp et lignende scenario.
Turister fra Irland kan ved et uhell krysse den åpne landegrensen til Nord-Irland uten å vite at de trenger en ETA. Dette kan føre til at de utilsiktet bryter innvandringslovgivningen.
Pursglove bemerket at innenriksdepartementet kontinuerlig vurderer ETA-policyen innenfor rammen av hovedformålet.
Han foreslo at myndighetene burde bruke alle sine ressurser på å kommunisere det nye ETA-kravet til berørte reisende.
Ved å øke bevisstheten om det nye ETA-systemet kan man redusere dets innvirkning som en barriere for grenseoverskridende turisme i Irland.