Storbritannias statsminister, Sir Keir Starmer, insisterer på å opprettholde den britiske grensekontrollen i Calais i Frankrike.
Dette skjer etter at franske ordførere fra byer i nord har oppfordret regjeringen til å skrote ordningen som tillot dette.
Ordførerne viser til Storbritannias forverrede migrantkrise med et ineffektivt asylsystem og manglende håndtering av ulovlig arbeid.
Le Touquet-avtalen og grensekontrollen i Calais
I henhold til Le Touquet-avtalen kan britiske grensevakter gjennomføre immigrasjonskontroller i Calais før passasjerer krysser Den engelske kanal.
Denne ordningen, som er kjent som «sidestilte kontroller», ble undertegnet i 2003 og er utformet for å forenkle grenseforvaltningen og øke sikkerheten.
Franske ordførere på den nordlige Opal-kysten, inkludert Calais og 14 andre byer, mener imidlertid at ordningen på en urettferdig måte skyver byrden over på byene deres.
Dette gjør at lokale franske myndigheter må håndtere det økende antallet migranter som forsøker å ta seg til Storbritannia.
Calais-ordfører Natacha Bouchart har vært spesielt høylytt og uttalt: «Vi må ta et oppgjør med britene, det er nok.»
Franske ordføreres økende frustrasjon
Koalisjonen av franske ordførere har bedt om at Le Touquet-avtalen reforhandles eller oppheves helt.
Gruppen, som ledes av Calais-ordfører Natacha Bouchart, har anklaget Storbritannia for hykleri fordi de ønsker å stanse båttransportene, samtidig som de tar imot nesten 70 prosent av de ulovlige migrantene.
I en felles uttalelse kritiserte ordførerne Storbritannia for det de mener er landets manglende evne til å håndtere ulovlig migrasjon.
Påstanden er at Storbritannias langsomme asylbehandling og politikk for illegalt arbeid oppmuntrer migranter til å samle seg i Nord-Frankrike.
De nevnte Storbritannias manglende evne til å slå ned på ulovlig ansettelse av papirløse arbeidere, noe som fungerer som en «pull-faktor» for migranter.
Denne situasjonen har resultert i overfylte leirer, noe som tærer på de lokale ressursene i nærliggende byer.
Som svar har de franske ordførerne tatt til orde for å etablere «humanitære sentre» utenfor den franske kysten.
De oppfordrer Storbritannia til å etablere «lovlige ruter» for migranter som vil krysse Kanalen, for å unngå å gi næring til menneskesmuglerbander.
I år har mer enn 33 000 migranter krysset Kanalen ulovlig så langt, noe som allerede er flere enn i hele 2023.
I tillegg har rundt 60 personer omkommet i forsøket på å ta seg over siden begynnelsen av året.
Franske tjenestemenn får i oppdrag å beskytte de britiske grensene
Under den konservative regjeringen inngikk Storbritannia en avtale på 500 millioner pund for å finansiere fransk politi på strendene for å bekjempe ulovlige overfarter.
Til å begynne med sank antallet vellykkede forsøk med en tredjedel, men de har nå økt betydelig, med 20 prosent siden i fjor.
Bruno Retailleau, den nye franske innenriksministeren, uttalte at Storbritannia ikke lenger kan «overlate» sikkerheten ved kanalens grenser til Paris.
Han beskyldte brexit for å skade innvandringssamarbeidet mellom Storbritannia og Frankrike. Han sa at de er klare for et «oppgjør» om grensesikkerhet.
«Jeg håper det ikke vil gå så langt, men vi må endre dette forholdet», sier Retailleau til The Telegraph.
Han oppfordret til en omfattende avtale mellom Storbritannia og EU før sitt møte med innenriksminister Yvette Cooper 9. desember.
Retailleau sa at reforhandlingene ikke bør dreie seg om penger, men om hvor effektive strategiene for å stanse ulovlig grensepassering er.
«Frankrike kan ikke takle dette problemet alene. Storbritannia må spille sin rolle fullt ut, og det samme må våre europeiske partnere», uttalte den franske ministeren.
Statsminister Starmer står fast på å opprettholde grensekontrollen i Calais
Til tross for oppfordringene om å avskaffe den, insisterer Storbritannias statsminister Starmer på at den nåværende ordningen må bestå.
Han sa at kontrollene er avgjørende for Storbritannias grensesikkerhet og en effektiv migrasjonshåndtering.
«Jeg tar dette opp med franske myndigheter fordi det er en svært viktig bestemmelse», sa han, ifølge en rapport fra BBC.
Starmer understreket sin bekymring, og la til at han er «fast bestemt på å sørge for at vi får kontrollene dit vi trenger dem».
Storbritannias innenriksminister Cooper erkjente at Storbritannia trengte mer resolutte tiltak mot ulovlig arbeid.
Hun uttalte at da den nye Labour-regjeringen tiltrådte, hadde antallet migranter som krysset grensen allerede økt betraktelig.
Humanitære bekymringer
Mange migranter som flykter fra krig eller fattigdom, bor i provisoriske leirer rundt Calais mens de venter på en sjanse til å krysse kanalen.
Forholdene i disse leirene er ofte svært dårlige, med begrenset tilgang til grunnleggende fornødenheter og hyppige politirazziaer.
Fransk politis overvåkning har tvunget smuglerbåtene til å spre seg lenger ut langs kysten og legge ut fra nye strender for å unngå å bli oppdaget.
Denne taktikken har ført til at migrantene tar lengre og farligere ruter, noe som øker risikoen for at de dør.
Humanitære grupper og flyktningorganisasjoner har oppfordret begge regjeringer til å prioritere migranters velferd.
De krevde også at det skulle opprettes trygge og lovlige ruter for asylsøkere fra Frankrike til Storbritannia.
Dette har imidlertid blitt avvist av Labour-regjeringen, ifølge en rapport fra The Independent.
De neste trinnene
Denne saken har vært et nødrop for mer samarbeid på tvers av Europa for å håndtere migrasjonsstrømmene mer effektivt.
Dette omfatter ikke bare grenseforvaltning, men også å ta tak i de grunnleggende årsakene til migrasjon i migrantenes hjemland.
Den britiske regjeringen har lovet å fremskynde asylbehandlingen og iverksette strengere tiltak mot ulovlig arbeid.
Starmer har lovet å redusere antallet migranter som krysser grensen ved å ta tak i de kriminelle gjengene som legger til rette for reisene.
Storbritannia harinvestert 150 millioner pund over to år for å finansiere sin nye Border Security Command (BSC), som skal lede og oppnå dette målet.
Det har også inngått avtaler med land for å hindre folk i å forlate sine egne land i første omgang.
Innenriksdepartementet slår også hardt ned på arbeidsgivere som bryter retningslinjene for arbeidsvisum og misbruker andre visumregler.
Etter hvert som spenningen øker, må både Storbritannia og Frankrike finne en måte å balansere sine sikkerhetshensyn med humanitære forpliktelser på.
Det er lite sannsynlig at Storbritannia vil oppgi grensekontrollene i Calais, ettersom Le Touquet-avtalen fortsatt er en viktig del av den britiske grensepolitikken.
Forhandlingene kan dreie seg om mer økonomisk støtte til franske myndigheter eller økt samarbeid om bekjempelse av ulovlig arbeid.