UK Border Force oppfordrer fly- og baseoperatører (FBO-er) til å forberede seg på den mer omfattende utrullingen av den nye elektroniske reisetillatelsen (ETA).
Nigel Farminer, visedirektør for passasjerpolitikk og grensetransformasjon i UK Border Force, sier at flyoperatører og FBO-er må tilpasse driften for å håndheve den nye ETA-ordningen, melder Aviation International News.
På konferansen til British Business and General Aviation Association 7. mars 2024 sa Farminer at ETA vil gjøre grensekontrollene enklere.
Han sa videre at det vil gjøre det mulig for grensekontrolltjenestemennene å ta «en mer helhetlig og avrundet tilnærming» når de vurderer om passasjerer er kvalifisert til å reise inn i Storbritannia.
ETA-ordningen vil også bidra til å avgjøre om grensemyndighetene må foreta personlig kontroll av passasjerer som ankommer med privatfly.
Påstått ineffektiv grensesikkerhet på flyplasser
I forrige måned fikk David Neal, Storbritannias tidligere uavhengige sjefsinspektør for grenser og innvandring, sparken for å ha lekket sine upubliserte rapporter om sikkerhetstiltakene ved britiske flyplasser.
Ifølge BBC beskyldte Neal i sine rapporter det britiske grensepolitiet for ikke å kontrollere passasjerer på forretningsfly som ankommer London City Airport.
Han påpekte at grensebetjentene var distrahert og stresset, og at grensestyrkenes ressurser ikke ble brukt konsekvent.
Neal beskrev hvordan grensekontrollørene manglet grunnleggende kommunikasjonsutstyr da de bemannet de elektroniske passportene (eGates). Dette resulterte i ubemannede grensestasjoner mens personalet søkte etter ekstra hjelp.
Den tidligere sjefsinspektørens påstander har vakt bekymring for effektiviteten av Storbritannias sikkerhetstiltak.
ETA-ordningen skal bidra til å forbedre sikkerheten på alle flyplasser
Den nye ETA-ordningen gjør det mulig for myndighetene å logge og spore reisende som reiser inn og ut av Storbritannia på en mer nøyaktig måte.
Det gjør det mulig for myndighetene å samle inn data og forhåndssjekke reisende. Opplysningene om de reisende kan bidra til å avskrekke personer som kan anses som en trussel mot rikets sikkerhet, fra å reise inn i landet.
ETA-ordningen krever at alle som ikke har visum, eller som kan besøke Storbritannia uten visum, må søke om og motta ETA før de reiser til Storbritannia.
Implementeringen av ETA vil påvirke alle passasjerer uten visum på alle flyplasser, inkludert kommersielle og private flyplasser.
Selv passasjerer som ankommer flyplasser som Farnborough Airport, som utelukkende brukes av privatfly, må forholde seg til det nye systemet.
ETA-ordningen har blitt gradvis implementert på grunnlag av nasjonalitet siden november 2023.
For øyeblikket er det bare borgere fra Jordan, Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater (FAE) som må ha en ETA.
Britiske myndigheter forventer imidlertid å utvide ETA til alle andre visumfrie land innen utgangen av 2024.
Når en ETA er innvilget, er den gyldig i to år eller til passet som er knyttet til den, utløper. Det gjør det mulig å reise flere korte turer til Storbritannia i forbindelse med fritid, forretninger, studier eller transitt.
Flyoperatørene må sørge for at passasjerene deres har en ETA
Luftfartsselskaper, inkludert flyselskaper, private flyoperatører og FBOer, må sikre at passasjerene har gyldige tillatelser før de går om bord i flyet.
Det betyr at de må sjekke om passasjerene har gyldig britisk ETA, visum eller immigrasjonsstatus før de transporteres til Storbritannia.
Siden ETA er et digitalt dokument, kan flyselskapene kontrollere tillatelsene ved å skanne passene til passasjerene.
Home Office er i ferd med å overføre alle fysiske reisetillatelser til digitale registre for å forenkle kontrollprosessen og øke sikkerheten.
En heldigital grense forventes å redusere antallet personer som nektes innreise ved grensen.
Det vil derfor hjelpe flyselskapene med å redusere kostnadene ved å holde tilbake og returnere avviste passasjerer til opprinnelseslandet.
Manglende kontroll av passasjerers tillatelser eller transport av passasjerer til Storbritannia uten gyldige tillatelser kan medføre bøter på opptil 50 000 pund.
Luftfartøyoperatører må sende inn GAR og API elektronisk.
Farminer fra UK Border Force fortalte også på konferansen at flyselskapene må endre måten de sender inn passasjerinformasjon på.
Dette vil påvirke både General Aviation Report (GAR) og Advance Passenger Information (API).
General Aviation Report (GAR) inneholder informasjon om en flyvning. Dette består av flyets registreringsnummer og base, dato, klokkeslett og sted for avgang og ankomst.
GAR inneholder også opplysninger om kaptein, mannskap og passasjerer, inkludert reisedokumenter og besøksadresse i Storbritannia.
I tillegg inneholder den navn og kontaktnummer til personen som er ansvarlig for varene om bord på flyet.
API-ene inneholder passasjerens fulle navn, kjønn, fødselsdato, nasjonalitet, type reisedokument og dets nummer, landet som har utstedt reisedokumentet og utløpsdato.
Luftfartsselskapene må sende inn GAR- og API-informasjon via interaktive portaler som utløser svar fra innenriksdepartementet.
Disse svarene kan enten være «Board», «Check», «No Board» eller «Error».
Ombordstigning betyr at en passasjer har gyldig tillatelse til å reise. Flyselskapet må deretter kontrollere passasjerenes reisedokumenter og verifisere identiteten deres før ombordstigning.
Kontroll betyr at en passasjer ikke har noen gyldig tillatelse til å reise. Transportøren må manuelt kontrollere om det finnes gyldige immigrasjons- eller dispensasjonsdokumenter og verifisere passasjerens identitet før passasjeren får gå om bord.
No Board betyr at passasjerer ikke kan fraktes til Storbritannia på grunn av en kansellert eller inndratt tillatelse.
En feil oppstår når passasjerdataene er ufullstendige. Operatørene må deretter korrigere og sende dataene på nytt.
Andre kommende elektroniske grenseforvaltningssystemer
Flyoperatørene må også forberede seg på andre elektroniske grensehåndteringssystemer i tillegg til den britiske ETA-ordningen.
EU vil innføre et nytt automatisert grensekontrollsystem for reisende fra land utenfor EU.
EUs kommende Entry/Exit System (EES) vil registrere inn- og utreiser i Schengen-området ved hjelp av fingeravtrykk og ansiktsskanning.
Innen midten av 2025 vil EU også implementere European Travel Information and Authorization System (ETIAS), som ligner på Storbritannias ETA.
ETIAS er også et digitalt elektronisk system som skal samle inn data og forhåndssjekke alle borgere uten visum som reiser inn i Schengen-området.